Efter ufrivillig pause: IC4-tog tilbage på østjyske skinner

Nu kører der igen IC4-tog mellem Aarhus og Fredericia efter flere ugers pause. Køreplanen ligner dog ikke helt sig selv endnu

Foto: Claus Fisker - Scanpix

En drilsk hydraulikpumpe sendte i begyndelsen af marts både IC4-tog og køreplan til tælling.

Efter uheldet blev togene taget ud af drift. Nu er der ifølge DSB styr på teknikken, så en del af IC4-togene kom tilbage på skinner mandag.

Det første tog kørte fra Aarhus mod Fredericia klokken 07.26. 

Læs også IC4-bøvlet fortsætter: Færre østjyske tog de næste to uger

De kommende dage vil togene blive sat trinvist i drift, og der vil derfor fortsat i en kortere periode være ændringer i forhold til den normale køreplan.

Flere ændringer onsdag

Mellem Aarhus og Fredericia er det de såkaldte myldretidstog, der kører. De stopper blandt andet i Skanderborg og Horsens.

Togene kører fra Aarhus mod Fredericia klokken 07.26, 15.26 og 16.26 og fra Fredericia mod Aarhus klokken 06.21 og 07.21. Der er stadig sat togbusser ind på strækningen, som kører på andre tidspunkter.

02:05

VIDEO: Togfabrikken i Randers blev forbigået, da IC4-togene i sin tid skulle bygges. Nu skrottes flere af de omstridte tog - i Randers. Se tv-indslag fra 16. marts her.

Luk video

Regionaltogene mellem Aarhus, Fredericia og Esbjerg vil efter planen begynde at køre fra onsdag den 29. marts, ligesom de særlige pendlerlyn på morgenafgange mellem Aarhus, Odense og København også vil køre igen fra denne dato. 

Vi har nu fået skabt en midlertidig løsning, der sikrer, at det ikke udgør en sikkerhedsmæssig risiko.

Anders Egehus, driftsdirektør i DSB

Alle IC4-tog har siden tirsdag den 7. marts været taget ud af drift på grund af en episode, hvor en hydraulikpumpe på et IC4-tog gik løs.

- Vi har nu fået skabt en midlertidig løsning, der sikrer, at det ikke udgør en sikkerhedsmæssig risiko, hvis vi oplever nye tilfælde med løse hydraulikpumper, siger Anders Egehus, driftsdirektør i DSB, i en pressemeddelelse.

DSB oplyser, at hydraulikpumperne sikres med en wire, og der gennemføres overvågning og hyppigere inspektioner af togsættene.

Her kan du se, hvornår de forskellige tog kører.