- Vi skal ikke være et museum
Orkester forsøger at tiltrække nye koncertgæster
Mens det ofte er dansk og amerikansk popmusik, der brager ud af højtalerne fra radioen, er det derimod en helt anden genre, som fylder symfonisk sal i Musikhuset Aarhus.
Her holder byens symfoniorkester fast i den klassiske musik. Det er dog straks sværere at holde fast i publikum.
Som det er nu, består det symfoniske stampublikum af 55 procent kvinder og 45 procent mænd. De er veluddannede og gennemsnitsalderen er over 60 år:
- Vi har ikke sådan publikumskrise, men vi skal hele tiden udvide målgruppen., siger musikchef Palle Kjeldgaard fra Aarhus Symfoniorkester til TV 2 | ØSTJYLLAND og uddyber:
- Vi skal ikke ende som et museum.
Derfor forsøger Aarhus Symfoniorkester sig nu med nye metoder for at tiltrække en ny generation af gæster. Musikken er stadig den samme, men nu forsøger orkestret at tilføje en ekstra dimension til oplevelsen.
I samarbejde med den tyske billedkunstner Alexander Polzin har symfoniorkestret fået udarbejdet et billedshow med 99 malerier, som bliver vist under koncerten. Billeder, som spiller sammen med musikken.
Malerierne er inspireret af W. H. Audens digt The Age of Anxiety, som også musikken, Bersteins symfoni, udspringer af.
Publikum vil for første gang, kunne opleve den nye musikalske oplevelse, når symfoniorkestret spiller i Musikhuset Aarhus i aften.
Se, hvordan musik og billeder skal spille sammen i tv-indslaget øverst på siden.