Simon og Maher til kamp mod vanvidsbilister: - De sætter os andre i fare
Der skal sættes en stopper for den dårlige trafikkultur i det vestlige Aarhus. Det mener en række lokale foreninger, der vil sætte ekstra fokus på at få de unge mænd til at køre ordentligt.
De går rundt i lokalområdet iført gule veste og godt humør. Simon El-Zeinab og Maher Taha forsøger at opsøge de unge i det vestlige Aarhus og påvirke dem til at opføre sig ordentligt.
Nu retter de deres fokus mod trafikkulturen. Alt for mange kører nemlig alt for farligt.
- De kører på en rigtig træls måde. De kører i høj hastighed, har ingen respekt for trafiklys og det er meget, meget ærgerligt, siger Simon El-Zeinab til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Han er civilsamfunds-koordinator i Beredskabet Gellerup-Toveshøj, som er et samarbejde mellem politiet, kommunen og 23 lokale foreninger.
En af beredskabets frivillige er Maher Taha. Han forklarer, at det især er unge mænd fra lokalområdet, der kører råddent.
- Det er både arabere, somaliere, irakere, kurdere og alle mulige forskellige folk. Hvis du holder i lysreguleringen for rødt, så overhaler de dig og fortsætter over for rødt. De er ligeglade. Det er respektløst. De sætter sig selv og os andre i fare, siger Maher Taha.
De seneste dage har vi fortalt om 21-årige Ida, der mistede livet i krydset ved Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej. I efteråret mistede endnu en ung kvinde livet i samme kryds. Ved begge ulykker kørte bilisterne over for rødt lys.
- Rigtigt mange følte sympati med den unge pige, der blev dræbt. Folk var ude at tænde lys og lægge blomster, og folk har talt helt vildt meget om det i lokalområdet, siger Simon El-Zeinab.
Læs også
Civilsamfundets pligt
Når corona-restriktionerne bliver lempet, har foreningerne flere oplysningskampagner til de lokale i støbeskeen. For dem handler det i høj grad om dialog med både de unge – og deres forældre.
- Vi kender 3-4 beboere i hver opgang. De ved godt, at vi kan kommunikere med deres forældre og ringe til dem eller deres netværk. Eller også kan vi gå op at hente dem, siger Simon El-Zeinab.
- Vi har en pligt som civilsamfund i lokalområdet. Vi skal tage vores ansvar.
Det er en stor opgave, de står over for. Andelen af færdselsdomme hos efterkommere af indvandrere er ifølge Danmarks Statistik næsten tre gange så høj sammenlignet med resten af befolkningen.
Burde I som lokalsamfund ikke have gjort en større indsats for at gøre noget ved den her trafikkultur noget tidligere?
- Vi reagerer på alle de problemer, der rammer området. Nogle gange prioriterer vi hærværk, stofmisbrug eller bandedannelse. Så der er mange emner, vi beskæftiger os med. Men vi kommer til at arbejde med det fremover, det gør vi, siger Simon El-Zeinab.
Tager ingen hensyn
Også Østjyllands Politi har siden den seneste dødsulykke endnu engang intensiveret kontrollerne i området.
- Dem, vi standser, er ligeglade med, hvordan andre kommer frem – bare de selv kommer frem. De tager ikke det hensyn, som er spillereglerne, når vi kører i trafikken. Vi skal passe på hinanden og sørge for, at vi alle sammen kommer sikkert frem, siger Heine Hansen, leder af færdselsafdelingen hos Østjyllands Politi til TV2 ØSTJYLLAND.
Så sent som i fredags lavede politiet en målrettet indsats i det vestlige Aarhus. Her blev 31 personer sigtet for at bryde færdselsloven.
- Vi er herude. Vi har vores indsatser og er her morgen, middag og aften, og ud på natten alle tider i ugen. Vi gør noget særligt for netop at få sikkerhed og tryghed ind i trafikken herude, siger Heine Hansen.
Læs også
Siden den seneste dødsulykke i krydset ved Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej har færdselsafdelingen og politiets almindelige beredskab haft omkring 215 færdselsindsatser på Ringvejen. Derudover har man også haft målrettede indsatser i det vestlige Aarhus.
Du kan se alle tre afsnit af dokumentar-serien om "Dødskrydset" her: