P-kælder truer med at styrte sammen - bliver til en stor sandkasse
Parkeringskælderen, under den gamle rutebilstation i Aarhus, truer med at brase sammen. Nu skal den fyldes op med sand, så det igen er sikkert at færdes på den.
I oktober sidste år blev en stor del af rutebilstationen i Aarhus afspærret, fordi der var fare for, at den gamle parkeringskælder, der ligger nedenunder, ville styrte sammen.
Og nu et år senere er arbejdet med at udbedre situationen omkring rutebilstationen gået i gang.
Læs også
Aarhus Kommune har regnet sig frem til, at den bedste løsning på problemet er at fylde p-kælderen med sand og grus.
- Konstruktionerne er i en sådan stand, at det ikke er forsvarligt at lave midlertidig understøtning eller lignende. Så vi er kommet frem til, at den bedste løsning er at opfylde den og lave en rutebilstation ovenpå igen, siger projektleder ved Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Morten Søndergaard, til TV2 ØSTJYLLAND.
Parkeringskælderen er opført tilbage i 1950’erne, og den er senest blevet brugt af et biludlejningsfirma.
Danmarks største underjordiske sandkasse koster 20 millioner
Det er Aarhus Kommunes plan, at de først fylder p-kælderen med sand for at sikre den mod nedstyrtning, og at de så efterfølgende genetablerer og ombygger rutebilstationen.
Den plan koster sammenlagt i omegnen af 20 millioner kroner. Et beløb, der ifølge ejendomschefen ved Teknik og Miljø i Aarhus Kommune kunne have været meget højere, hvis man ville beholde p-kælderen.
- Det er ikke muligt at understøtte konstruktionerne, uden at det vil koste alt for mange penge. Det ville faktisk betyde, at man skulle bygge det op fra nyt, siger ejendomschef ved Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Katharina Nyborg, til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Arbejdet med opfyldningen af den gamle parkeringskælder, og ombygningen af rutebilstationen vil vare indtil august næste år.
I den tid skal op mod 1000 lastbiler levere de nødvendige 6000 kubikmeter sand og grus, der skal til at fylde parkeringskælderen.
Ombygning giver trafikale udfordringer
Rutebilstationens ombygning vil foregå i to etaper, hvor den ene halvdel af rutebilstationen vil være spærret under første etape, og den anden halvdel under anden etape.
Afspærringerne giver nogle trafikale udfordringer for busserne, der får nye midlertidige holdepladser på rutebilstationen og de omkringliggende gader – Ny Banegårdsgade, Fredensgade og Sønder Allé.
På langt de fleste busruter sker der ingen ændringer af køreplanerne på grund af ombygningen. Dog er der ændringer på enkelte busruter, hvilket du kan læse mere om på Midttrafik.dk