Ny trafikplan deler vandene: - Vi skal pille ved noget, som bliver rigtig svært
Trafikken ser ud til at skulle have en gennemgribende overhaling i Aarhus, og det er bilisterne, der står for skud.
Hvor hårdt skal man sætte ind over for bilisterne for at nå et politisk mål?
Det er det helt store spørgsmål lige nu, hvor byrådspolitikerne i Aarhus Kommune skal forhandle om en kommende mobilitetsplan.
Den helt store knast i forhandlingerne bliver, hvor svært det skal blive at være bilist i det centrale Aarhus.
For blandt kommunens 35 egne ideer til forhandlingerne er flere vidtrækkende og indskrænkende tiltag, som vil ændre, hvor let det er at køre ind og ud af byen i bil.
Der tales blandt andet om vejafgifter, et forbud for andet end elbiler i midtbyen og fjernelse af op mod 34.000 parkeringspladser.
Alt sammen for at få færre biler i byen og mindre udledning af CO2 til luften, så Aarhus Kommune kan nå sit mål om at være CO2-neutral i 2030. Til gengæld skal der så også komme mere og bedre kollektiv trafik.
Men helliger målet midlet?
Det synes selv rådmanden, der skal stå i spidsen for at rulle en kommende plan ud, ikke.
- Problemet er, hvis vi gør det umuligt at komme frem i en bil 2030, velvidende at i 2035 vil de fleste af dem være elbiler. Så kan det blive en løsning, der passer til 2030, men ikke til fremtiden, siger Nicolai Bang (K), rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus.
Han skal i øjeblikket høre fra mange sure bilister i det centrale Aarhus, der på grund af flere ændringer i trafikale knudepunkter i byen har måttet sidde i lange køer.
Og imens skriger butikslivet i byen på, at det gøres nemmere og ikke sværere at komme til dem.
Nicolai Bang understreger, at han ikke er mod, at kommunen skal nå målet, men han er uenig i, at det skal gøre ondt på de private bilister.
Socialdemokraten Jesper Kjeldsen er modsat sin byrådskollega mere positivt indstillet over for, at der kommer store ændringer i Aarhus.
- Man skal indstille sig på, at tingene kommer til at ændre sig. Vi skal gøre tingene anderledes, siger han.
- Vi kommer ikke uden om, at vi skal ind og pille ved noget, som bliver rigtig svært.
Såsom?
- Vi skal ændre nogle vaner, og det kan være rigtig svært, når man har haft dem i mange år, siger Jesper Kjeldsen (S).
Rådmand Nicolai Bang er mere interesseret i at fastholde muligheden for at kunne køre til Aarhus og så tilrette byens trafik, så den kan holde til det.
Men den seneste tids ændringer og efterfølgende trafikpropper viser, hvor sårbart det er.
- Det viser, at man virkelig skal passe på. Når man tager fat et sted, så ser vi jo køer helt ned på Aarhus Ø. Så det her skal gøres meget klogt og nænsomt, for ellers får vi en modreaktion, siger rådmanden.
Men hvis færre skal køre bil i især centrum af Aarhus, betyder det, at der skal flere over i den kollektive trafik.
I den forbindelse tales der både om muligheden for yderligere letbane-anlæg eller som erstatning en såkaldt BRT-løsning, der er en nyere type bus med dedikerede spor kun til dem.
Derudover er der også ideer om, at man kan etablere parkeringspladser uden for bymidten, hvor man kan holde sin bil og tage resten af turen i den kollektive trafik.
Nogle af de ideer forventes at være ført ud i livet i 2030, siger Jesper Kjeldsen.