Ny ringvej mangler lige den sidste bid
Giber Ringvej blev onsdag indviet, og dermed er den tredje ringvej rundt om Aarhus sluttet, men tilslutningen til motorvejene mangler en opgradering, der kommer til at tage yderligere et par år. Indtil da må der forventes køkørsel.
Det rekordstore anlægsprojekt, der har kostet i nærheden af en halv milliard kroner, er færdigt - sådan næsten da.
Giber Ringvej, der sammen med E45 og Djurslandmotorvejen bliver den tredje vej rundt om Aarhus, skal gøre det lettere at være pendler i den sydlige del af Aarhus, men strækningen lever ikke helt op til det motto. Endnu.
Ifølge Carsten Thomsen, der er projektleder i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, er det særligt omkring tilslutningsanlæggene ved Aarhus Syd Motorvejen og E45, at der opstår problemer.
Især i myldretiden er der problemer med flaskehalse på strækningen, fordi vejene er for smalle til at lede den tunge trafik.
- Der er mange veje, der tilslutter meget koncentreret herude. Det er pendlertrafik, og det kommer derfor meget koncentreret om morgenen og om eftermiddagen, siger Carsten Thomsen.
Selvom mange pendlere og trafikanter i området har set frem til den 12 kilometer nye vej, skal de ifølge Carsten Thomsen forvente køkørsel og trængsel på strækningen noget tid endnu.
Skal borgerne bare vænne sig til, at der er kø de næste par år?
- Ja, det vil der være, siger Carsten Thomsen.
- Forhåbningen er, at man kan regulere trafikken midlertidigt, og dermed løse de værste udfordringer, når anlægsarbejdet går i gang.
For selvom Giber Ringvej egentlig står færdig og onsdag blev indviet med pølsevogn, brændte mandler og de første bilister på vejen, så mangler der stadig to års arbejde med etablering af lysreguleringer og udvidelse af tilslutningsanlægget.
Et arbejde der koster omkring 160 millioner kroner, som primært er finansieret af staten, og som forventes at tage yderligere to år. Først når det arbejde står færdigt, vil den trængte trafik ifølge Carsten Thomsen glide lidt nemmere.
- Samtlige problemer herude bliver løst i slutningen af 2024, så ser vi en dejlig og effektiv afvikling af trafikken. Det kan jeg næsten garantere, siger han.