Letbanen i massiv fremgang - passagerer strømmer til

Flere og flere tager med Aarhus Letbanes tog, og nu er der for andet kvartal i træk sat rekord.

Den til tider udskældte letbane i Aarhus har nu en stor fremgang at glæde sig over.

Det viser de seneste passagertal.

I juli, august og september blev der foretaget flere end 1,5 millioner rejser med letbanen. Det er omkring 150.000 flere end den hidtidige kvartalsrekord, der blev sat bare tre måneder tidligere.

Succesen skyldes ifølge direktør i Aarhus Letbane Michael Borre blandt andet, at man har indført hyppigere afgange.

- Jeg er selvfølgelig begejstret, for det er et vigtigt måltal (passagertallet, red.) for os, at vi rent faktisk har passagerer i den letbane, som ejerne og staten har været med til at finansiere, siger han.

Den nye rekord er samtidig 26 pct. højere end samme periode i 2019 - altså før corona, hvor store dele af samfundet stoppede, og passagertallene derfor skrabede bunden.

For nylig indførte Aarhus Letbane kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet. Arkivfoto.
For nylig indførte Aarhus Letbane kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet. Arkivfoto. Foto: Ernst van Norde/Ritzau Scanpix

- Lækrere end bussen

De passagerer, TV2 ØSTJYLLAND fredag talte med om fremgangen, er positivt stemt over for letbanen.

- Det er hurtigt og effektivt og lidt lækrere end at tage bussen, siger Sara Ry Petersen.

- Der var jo en usikkerhed om, hvornår den gik og hvor ofte før i tiden. Men det virker, som om der er kommet lidt bedre styr på det, siger Anna Dehn Andersen og skynder sig at tilføje:

- Måske er det også nu, hvor det ikke er vinter, og der ikke har været frost på ledninger, at den er blevet lidt mere stabil.

quote Det er hurtigt og effektivt og lidt lækrere end at tage bussen

Sara Ry Petersen, passager

Sammenhængen mellem frost og aflyste afgange har netop klæbet til letbanen i dens første år, og der skal i den kommende vinter igen arbejdes hårdt på at forhindre nye aflysninger.

Passagerfremgangen kan dog også skyldes det simple faktum, at andre transportformer er blevet dyrere.

- Det er på grund af de stigende benzin- og dieselpriser, at jeg oplever, at mange flere tager letbanen. Jeg tager den dagligt selv, siger Nicolai Bo Schjødt.

Nicolai Bo Schjødt kører dagligt med letbanen.
Nicolai Bo Schjødt kører dagligt med letbanen.

For nylig indførte Aarhus Letbane kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, og det har ifølge Michael Borre spillet en rolle.

- Men generelt tror jeg, at det handler om, at folk er tilbage efter covid-19-pandemien, og at de måske er kommet lidt hurtigere tilbage i letbanen end i nogle af de andre kollektive transportformer, siger direktøren.

Han tilføjer, at Aarhus Letbane allerede har givet de første behandlinger på køreledningerne, som skal forhindre is i at opbygge sig i vintermånederne.