Vægttabsmedicin kan få betydning for udvalget i supermarkederne
Et scenarie kunne være, at supermarkederne vil finde kvalitetsprodukter, der koster mere, men har en mindre volumen, vurderer en adfærdsforsker.
Fødevarevirksomheder spekulerer allerede i, hvordan effekten af vægttabsmedicin kommer til at påvirke forbrugerne i supermarkederne.
Og ikke mindst i, hvilke fødevarer der skal placeres på hylderne, hvis forbrugerne ændrer adfærd.
Verdens største dagligvarekæde Walmart, der opererer i 19 lande, kan allerede se en effekt, efter at vægttabsmedicin som Wegovy har fundet vej til amerikanerne.
En decideret effekt kan man ikke aflæse i Danmark på nuværende tidspunkt, men hos Salling Group er man meget opmærksomme på forbrugeradfærden.
Det fortæller Henrik Vinther Olesen, der er kommunikationsdirektør hos Salling Group, som er landets største dagligvarekoncern med kæder som Føtex, Bilka og Netto.
- Vi er opmærksomme på det. Vægttabsmedicin er en stor ting. Det kan vi se. Der er et meget stort marked, som kan påvirke noget, siger han.
100.000 danskere på Wegovy
En ny rapport konkluderer, at godt halvdelen af den voksne danske befolkning lider af overvægt målt på bmi.
Tal fra Sundhedsdatastyrelsen viser, at 100.000 danskere var på Wegovy ved årsskiftet, og der blev udskrevet næsten en halv million recepter i 2023.
Et skift på hylderne
Hvis købemønstret hos forbrugerne ændrer sig, så kan man sagtens regne med, at der vil ske et skift på hylderne i supermarkederne. Det vurderer Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker på Roskilde Universitet.
- Hvis folk spiser mindre, så kommer butikkerne til at indrette sig efter det.
Hvis en person bruger vægttabsmedicin som Wegovy, vil personen føle en øget mæthedsfornemmelse og derfor en begrænset trang til at spise.
Adfærdsforskeren vurderer, at et muligt scenarie kunne være, at supermarkederne vil finde kvalitetsprodukter, der koster mere, men har en mindre volumen.
- Folk har stadig den samme købekraft, tilføjer Pelle Guldborg Hansen.
Selvfinansiering kan blive afgørende
Novo Nordisks administrerende direktør, Lars Fruergaard, sagde i februar under et arrangement i New York, at han var blevet ringet op af topchefer fra forskellige fødevareselskaber.
- De er bange for det, sagde Lars Fruergaard ifølge Bloomberg med henvisning til vægttabsmedicinen.
John Furner, der er administrerende direktør for Walmarts amerikanske marked, har udtalt til selvsamme medie, at købsadfærden er ændret til "færre enheder og en smule færre kalorier".
Hvis forbrugeradfærden også skal ændres i Danmark, er det afgørende, om den enkelte selv skal finansiere vægttabsmedicinen, vurderer adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen.
- Skrækscenariet er, at vægttabsmedicinen er betalt af det offentlige. Så kunne man godt forestille sig, at folk benytter det lidt ligesom fitnessabonnementer og slankekure. Det er noget, vi bruger i januar, og så hopper vi fra igen.
Han uddyber, at hvis man selv betaler for vægttabsmedicinen, vil man se det som en investering – og dermed spildte penge, hvis tallet på badevægten går op igen.
Erfaringer med slankekure
Adfærdsforskeren understreger, at vi ikke har set en ændring i forbrugernes mønster på nuværende tidspunkt.
Men hvis vi sammenligner med vægttab fra en slankekur, så vil man som regel falde tilbage i ens gamle spisemønster efter en slankekur, forklarer han.
- Hvis jeg skal sætte mine jetoner på et eller andet, så skulle det være, at spisemønstret er det samme, men man spiser mindre til at starte med, forklarer han.
Det er nemlig ikke hensigten, at personer, der benytter sig af medicinen, skal forblive under behandling.
Men hvis spisemønsteret forbliver ændret, eller forbrugerne kigger i en sundere retning, så er Salling Group klar til at omstille sig, siger kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen.
- Jeg tror helt generelt, at danske fødevareproducenter har et godt billede af, hvad danskerne efterspørger, og hvis den efterspørgsel flytter sig, så flytter vi med.