Carletti opfordrede 9. klasser til at fryse karameller ned til sidste skoledag
Opfordringen kommer via betalte influencere på Tiktok. Nu beklager virksomheden i Skødstrup.
Det er ikke et ukendt fænomen i de danske skolegårde, at elever i niende klasse kan finde på at fifle med karamellerne, når det ringer ind til sidste skoledag.
Men nu bliver tricksene ikke kun delt i skoleklasserne, men også af influencere på Tiktok.
Det sker i betalte videoer, hvor producenten af Big Ben-karamellen, Carletti i Skødstrup, via influencere giver tricks til, hvordan man blandt andet kan fryse karamellerne eller "spice dem op", inden de kastes ud i de små klasser.
En sponsoreret video uploadet for seks dage siden viser blandt andet, at der laves hul i karamellen, hvor der kommes stødte krydderier i.
I en anden sponsoreret video deles der "3 tips" til karamelkast på sidste skoledag, hvoraf to lyder "frys karamellerne ned" og "put chili eller hvidløgspulver på".
Det har blandet andet vakt kritik af virksomheden på det sociale medie Reddit, og på virksomhedens Facebook-side, som Finans også har beskrevet.
Og de sponsorede videoer vækker også kritik hos både Center for Digital Pædagogik og Børns Vilkår. Sidstnævnte kalder influencervideoerne "dybt problematiske".
Utryghed på en festdag
Børnefaglig Konsulent hos Børns Vilkår Sanne Lind, kalder det "dybt problematisk", at en virksomhed er afsender på videoerne.
Sådan er de nemlig med til at "legitimere" en adfærd, hun mener kan skabe utryghed på sidste skoledag.
- Sidste skoledag bør være en fællesskabende dag, hvor elever – store som små – er sammen om noget traditionsrigt og sjovt, som gerne skal give alle en følelse af at høre til, siger Sanne Lind.
Hun frygter, at den opførsel, der omtales i videoerne, kan gøre særligt de allermindste elever nervøse for, hvad "de store" kan finde på.
- Når influencere og virksomheder går ud og fortæller om den her opførsel i videoer, så er de med til at legitimere det og gøre det ok, hvilket det ikke er, siger Sanne Lind, og tilføjer:
- Det undrer mig, at man som karamelproducent ikke går ud og opfordrer til at bruge sidste skoledag på noget positivt i stedet for.
Faglig konsulent i Center for Digital Pædagogik Pernille Ballisager mener også, at de sponsorerede videoer er kritisable.
Selvom tricksene med at fryse eller fifle med karameller er velkendte, har man et ansvar, når man udbreder dem digitalt, mener hun.
- Influencerne har et ansvar, når de fortæller om de her tips og tricks, der kan munde ud i, at nogle børn får en rigtig dårlig oplevelse, særligt når målgruppen bevidst er børn og unge. Og det har virksomheden, der har sponsoreret videoerne også, siger hun.
Carletti beklager
Carletti har ikke ønsket at stille op til interview med TV 2.
I et skriftligt svar skriver de, at det er "en klar fejl", at man har opfordret til den slags adfærd.
- Vi er bekendt med, at nogle af de influencers, som vi samarbejder med, har foreslået at tilføje chili og hvidløgspulver, samt nedfrysning af vores karameller ifm. en kampagne op til sidste skoledag, skriver Carletti i den skriftlige udtalelse.
- Det er en klar fejl fra vores side, at vi har opfordret til dette og det beklager vi meget. Vi ønsker på ingen måde at skade nogen og er meget kede af at have skabt en utryg stemning pga. vores ubetænksomhed, lyder det videre.
Ifølge en af de influencere, der har delt videoerne fra Carletti, har virksomheden efter TV 2s henvendelse bedt dem om at slette videoerne.
TV 2 forsøger at få bekræftet dette.