Stort underskud i Mols-Linien
Ny færge skal redde regnskabet i 2012
Efter endnu et svært år for Mols-Linien ser det nu ud til at skuden bliver vendt i det kommende år, fremgår det af rederiet Årsrapport 2011, der blev offentliggjort i dag.
2011 resulterede i et underskud på knap 119 mio. kr. efter ekstraordinære nedskrivninger på de brændstoftørstige hurtigfærger på 65 mio. kr. Resultatet på driften er et underskud på 53 mio. kr. Omsætningen steg 2 pct.
Men trods de røde tal har der været en stigning i antallet af passagerer på 7,1 pct. - primært buspassagerer i Abildskous rutebiler - og 3,4 procent flere personbiler.
Samtidig er der skåret så kraftigt i antallet af afgange, at belægningsprocenten er blevet forhøjet.
Frasalget af godsfærgerne gav en indtægt, der er brugt til indfrielse af al anlægsgæld.
Turbulent periode lagt bag sig
Bestyrelsesformand Frantz Paludan mener, at rederiet har lagt den turbulente periode bag sig.
- Med indsættelse af Danmarks største hurtigfærge til maj sender vi et stærkt signal om, at rederiet efter en turbulent periode for alvor ser fremad med en tro på fremtiden og konkurrencesituationen. Den nye superfærge bliver et maritimt fyrtårn i den danske infrastruktur som den mest oplagte genvej mellem Øst- og Vestdanmark. Med et kapacitetsløft på 50 procent, giver det os en velbegrundet tro på fremtidens hurtigfærgekoncept, hedder det i årsberetningen.
Det ventes, at 2012 vil resultere i et underskud på mellem 10 og 30 mio. kr. afhængig af trafikmængde og brændstofpriser, hedder det i opgørelsen.
Der er generalforsamling i Ebeltoft 18. april - ikke som sædvanligt på Hotel Ebeltoft Strand, men på den nye Seajet-hurtigfærge.