Se Djurs Sommerlands nyeste og dyreste rutsjebane

Tirsdag har Djurs Sommerland løftet sløret for deres dyreste investering indtil videre

02:13

Tirsdag løftede Djurs Sommerland sløret for en ny attraktion i parken. Netop nu er håndværkere i gang med at bygge en 90 millioner kroner dyr rutsjebane. Den hidtil dyreste investering i Djurs Sommerlands historie.

- Det er fantastisk. Nu har vi brugt mere end to år på det her projekt. Vi har forsøgt at holde det hemmeligt, i så lang tid som muligt, siger Henrik B. Nielsen, administrerende direktør i Djurs Sommerland.

Den nye rutsjebane er 30 meter høj, og det gør den højere end forlystelsen Skatteøen fra 2011. Og den er også længere end Piraten, der er fra 2008.

Rutsjebanen er en ægte ”skotyv”, for den giver gæsterne i Djurs Sommerland lov til at prøve at hænge frit med benene dinglende under turen. 

Få et kig på turen rundt i den nye rutsjebane i videoen herunder:

- Jeg tror, børn vil synes, det er lidt grænseoverskridende at prøve, og det vil mødrene også, siger Henrik B. Nielsen.

Djurs Sommerland håber på, at rutsjebanen appellerer til et internationalt publikum.

- Den skulle gerne trække internationale gæster til, så når man eksempelvis sidder som nordmand og er ved at planlægge sin sommerferie, så er Østjylland en destination at tage til, siger Henrik B. Nielsen.

Fakta om den nye rutsjebane: 

Den er 30 meter høj, og 825 meter lang, og den kører 85 kilometer i timen.

Den koster 90 millioner kroner at opføre. 

Den har været undervejs i to år. 

Den er klar i sæsonen 2017

Den kommer til at være en del af et helt nyt område med asiatisk tema. 

Den nye attraktion er den femte i rækken af nye store investeringer siden 2008. Og i den periode er besøgstallet steget fra knap 500.000 til 800.000 sidste år. Og rutsjebanerne har en del af æren for det stigende besøgstal.

- Der er ingen tvivl om, at rutsjebaner er populære, og det er det, der bringer noget spontan glæde ind hos folk, siger Henrik B. Nielsen.

Og ifølge en ekspert har man i Djurs Sommerland fat i noget rigtigt.

- Det kunderne efterspørger, det er oplevelser, det skal være nyt, og jo vildere jo bedre. Så det er den rigtige og nødvendige vej, siger Niels Vester, underviser i turisme på Erhvervsakademi Dania i Randers.

Forlystelsen er klar til at prøve, når Djurs Sommerland åbner for sæsonen i 2017