Tager særligt hensyn: Nu går arbejdet i gang tæt på turistmagnet
Normalt banker Banedanmark betonpæle i jorden, men på strækningen forbi Randers Regnskov går de anderledes til værks.
I forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Aarhus og Aalborg går Banedanmark i aften i gang med at banke betonpæle i jorden på strækningen, der går lige forbi Randers Regnskov.
Normalt foregår arbejdet med såkaldte rammemaskiner, der banker betonpælene i jorden.
Men lige ved Randers Regnskov går Banedanmark anderledes til værks.
- Det kræver, at vi tager hensyn til de vilde dyr, når vi skal etablere de store betonpæle til kørestrømsmasterne. Derfor har Banedanmark i samarbejde med Randers Regnskov nøje planlagt, hvordan arbejderne skal udføres mere skånsomt, så vi ikke stresser dyrene med støj og vibrationer, oplyser Banedanmark.
Risiko for dyr og inventar
Ifølge Claus Christensen, der er byggeleder ved Banedanmark, kan rammemaskinerne normalt banke en betonpæl i jorden på mellem et 15 og 30 minutter. Men så sker det også med en kraft, der kan føles som et mindre jordskælv.
Det risikerer at stresse dyrene, og her er særligt jaguarerne og søkøerne i risikogruppen.
Jaguarerne fordi de går i et udendørs anlæg lige op ad banelegemet, og søkøerne fordi vibrationerne føles kraftigere i vand. Derudover er der bekymring for, om rystelserne kan gøre skade på regnskovens store akvarier. Det forklarer Brian Rasmussen, der er udstillingsansvarlig i Randers Regnskov.
I stedet borer Banedanmarks entreprenører, EPAS, derfor nogle huller, og så vibreres betonpælene på plads. På den måde skånes regnskovens dyr og inventar. Til gengæld tager det flere timer pr. betonpæl, fortæller Claus Christensen.
Arbejdet på strækningen ved Randers Regnskov ventes at tage tre dage.
Om projektet
Banedanmark skal i de kommende år elektrificere den 148 kilometer lange dobbeltsporede jernbanestrækning mellem Aarhus, Aalborg og Aalborg Lufthavn.
Der skal opsættes ni meter høje master langs banen, og banen skal udstyres med kørestrømsledninger over sporene.
Ud over at sætte master op til ledningerne har det også været nødvendigt at ombygge eller genopføre 50 broer på strækningen, så de er høje nok til at ledningerne kan føres igennem dem.
Projektet ventes at stå færdigt i 2026.
Kilde: Banedanmark