Elever er glade for restriktioner i timerne
På Randers Statsskole tager de imod undervisningsministeriets nye skærmanbefalinger med kyshånd. Men Mads Otto fra 3.U tror stadig, at eleverne kan blive distraheret.
Mandag udkom undervisningsministeriet med nye anbefalinger for skærmbrug på ungdomsuddannelserne - og dem byder Randers Statsskole velkommen.
De har nemlig i lang tid taget stilling til elevernes skærmbrug og testet både brugen af CHAT-GPT som et redskab i undervisningen og eksperimenteret med skærmfri undervisning.
Her er de 12 nye anbefalinger
Skolen fastlægger fælles rammer for brug af skærme
1. Ledelsen skal sætte retning for skærmbrug på skolen
2. Inddrag lærere og elever i dialogen om skærme
3. Skab overblik over skolens skærmbrug som udgangspunkt for dialogen
4. Lad fokus på skærmbrug bidrage til elevernes digitale dannelse
Skolen beslutter, hvordan digital distraktion begrænses
5. Indfør principper for mobiltelefoner
6. Spær adgangen til ikke-relevante hjemmesider (firewall)
7. Lad computeren være lukket ved undervisningens start
8. Brug mindre skærm i gruppearbejde*
Skolen sikrer en god balance mellem det analoge og digitale
9. Brug kun skærme, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt
10. Giv mere plads til skærmfrie perioder i undervisningen
11. Vær opmærksom på skærmbrug ved elevernes hjemmearbejde*
12. Skab attraktive alternativer til det digitale i pauser og sociale sammenhænge
Kilde: Undervisningsministeriet
Mads Otto, som går i 3.U på Randers Statsskole, er positivt stemt over de nye anbefalinger.
- Jeg tror, det er en enormt god ting, at man er opmærksom på det her med skærmbrug, siger han.
På gymnasiet har de allerede indført principper for mobiltelefoner, og i flere af skoledagens timer bliver telefonerne låst inde i et skab, mens undervisningen er i gang. Det synes Mads Otto også, er en fin ide, selvom han ikke tror, det kommer til at løse problemet helt.
- Det er i hvert fald én distraktion, der er blevet fjernet, når mobilen er låst væk. Men så har man jo stadig sin computer, hvor der kan ske lige så meget, siger han.
Eleverne har taget rigtig godt imod det, og jeg oplever, at de koncentrerer sig bedre i timerne
Skaber ro i undervisningen
Også lærerne på stedet er tilhængere af at have retningslinjer for skærmbrug.
Line Kalhøj, der blandt andet underviser i fysik og matematik, fortæller, at hun allerede følger flere af anbefalingerne.
- Vi kører mobilfriundervisning, og det giver mere ro i undervisningen, siger hun.
- Eleverne har taget rigtig godt imod det, og jeg oplever, at de koncentrerer sig bedre i timerne.
eg synes, det vil virke meget kontrollerende, hvis man sætter en firewall op
Synes firewalls er for kontrollerende
Dog er der en af anbefalingerne, som Line Kalhøj ikke har gjort brug af i sin undervisning endnu.
Nemlig punktet om, at man kan overveje at spærre ikke-relevante hjemmesider med en 'firewall'.
- Jeg ved ikke helt, hvad jeg synes om at bruge firewalls, siger hun.
Men det ved Mads Otto fra 3.U godt.
- Jeg synes, det vil virke meget kontrollerende, hvis man sætter en firewall op. Vi har jo ansvar for egen læring, siger han.