TV2 Østjylland
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
18. mar 2023, kl. 17:18

80-årige Birthe er vild med ny app

Hvordan er det lige, man genoptræner sit knæ efter en operation? Det hjælper en ny app patienter i Region Midtjylland med at holde styr på.

80-årige Birthe Pedersen fra Randers er én af de patienter, der har været glad for den nye app.
80-årige Birthe Pedersen fra Randers er én af de patienter, der har været glad for den nye app. Foto: TV2 Østjylland
  • ANSO
    Anette Solgaard
    Lokalreporter i Randers Kommune

En app, der hjælper patienter gennem deres forløb på hospitalet, har stor succes i Region Midtjylland. 

På Regionshospitalet Randers har 275 patienter, der skulle have et nyt knæ, allerede haft et digital forløb med app'en siden sommer 2022.

80-årige Birthe Pedersen fra Randers er én af dem. Og hun har været glad for det overblik, den digitale løsning har givet, selvom hun normalt ikke er så god til at bruge sin telefon. 

- Når man ikke er vant til det, er man sådan lidt vakkelvorn. Kan jeg nu det? Men det kunne jeg godt, siger Birthe Pedersen og tilføjer:

- Det var nemt at gå til. Jeg kunne bare lukke den op, og så stod der, hvad jeg havde brug for. Det var nemt og hurtigt. Jeg behøvede ikke at ringe nogen steder hen, hvis jeg var i tvivl om noget, siger Birthe Pedersen. 

En del af hendes genoptræning gik ud på at cykle på kondicyklen og lave forskellige øvelser med knæet. 

Birthe Pedersen har blandt andet genoptrænet sit knæ ved at cykle på kondicykel.
Birthe Pedersen har blandt andet genoptrænet sit knæ ved at cykle på kondicykel. Foto: TV2 Østjylland

Sygeplejersker: Det giver mening for alle parter 

På ortopædkirurgisk afdeling på Regionshospitalet Randers er udviklingssygeplejerskerne Rikke Mossin og Pernille Brøchner Jakobsen også glade for den nye app. 

- Det er et redskab til patienterne, som giver så meget mening for alle parter hele vejen rundt, siger Rikke Mossin.

Udviklingssygeplejerskerne Rikke Mossin og Pernille Brøchner Jakobsen får gode tilbagemeldinger fra patienter, der har benyttet den nye app til genoptræning.
Udviklingssygeplejerskerne Rikke Mossin og Pernille Brøchner Jakobsen får gode tilbagemeldinger fra patienter, der har benyttet den nye app til genoptræning. Foto: TV2 Østjylland

Udviklingssygeplejerske Pernille Brøchner Jakobsen er også positiv over for tiltaget. 

- Det vigtigste er, at vi får tilbagemeldinger fra patienter om, at de har været glade for app'en, og at det har været en tryghed for dem i deres forløb, fordi de har kunnet gå tilbage og gense ting, der har bekymret dem, og få nogle oplysninger, de var i tvivl om, gentaget, siger hun. 

Digitale løsninger giver muligheder 

Ifølge direktøren for Danske Patienter, Morten Freil, åbner nye digitale løsninger for gode, fremtidige muligheder for både patienter og sundhedsvæsen. 

- Vi ser mange perspektiver i, at der kommer den her slags apps. Det, at kontakten med hospitalerne foregår digitalt, det ved vi faktisk, at rigtig mange patienter efterspørger, siger Morten Freil, direktør i Danske Patienter.

- Når man skal ind på et hospital og skal til undersøgelser, behandlinger og måske operationer, er det vigtigt, at man ved, hvad der skal foregå, for det skaber tryghed. Men også selve forberedelsen, hvis man f.eks. skal faste eller have tømt tarmen. Der kan en video vise, hvordan man forbereder sig rigtigt, siger han. 

Morten Freil, direktør Danske Patienter, gør opmærksom på, at det ikke er alle patienter, der er trygge ved digitale løsninger.
Morten Freil, direktør Danske Patienter, gør opmærksom på, at det ikke er alle patienter, der er trygge ved digitale løsninger. Foto: Danske Patienter

Han fortæller dog også, at det ikke er alle patienter, der er glade for digitale tilbud og måske heller ikke kan finde ud af at bruge det. 

- Der er nogle patienter, der ikke er trygge ved det digitale. De skal selvfølgelig tilbydes personlig kontakt, siger han. 

Så du ser ikke det her som en modsætning til varme hænder?

- Nej, tværtimod, for hvis mange patienter kan få gavn af de digitale løsninger, så frigiver det noget tid til de patienter, der har brug for at tale med sygeplejersken og lægen. Så det her er virkeligt godt for både dem, der kan bruge de digitale løsninger, og dem der ikke kan, hvis man udruller det på den rigtige måde, siger han. 

En app, der hjælper patienter gennem deres forløb på hospitalet, har haft stor succes i Region Midtjylland. 80-årige Birthe Pedersen fra Randers er én af de patienter, der har fået glæde af det overblik den digitale løsning har givet
facebook twitter mail

Mest sete

  • Min Købmand Laurbjerg studerende elregning

    Smarte studerende fik købmands elregning til at rasle ned

  • Hjælp! Hvor er mine penge?
    Bjarne Frost Jensen

    I december fik Bjarne en regning, der væltede det hele

  • Lort på bil i Galten

    Frustrerede beboere: Hvem smører lort ud over vores biler?

  • Hjemløse mindsted Christina Strauss

    Hjemløse får mindested: - Jeg har været til over 100 begravelser

  • 200622 Vanvidskørsel dødskrydset

    Vilde tal afslører massive problemer i dødskryds

  • kokain aarhus havn

    Hash gemt i en flæskesteg: Smuglere afsløres på stribe trods kreative løsninger

  • Børns opråb ændrer ingenting: De skal sige farvel til Allan og dyrene

  • Min Købmand Laurbjerg studerende elregning

    Smarte studerende fik købmands elregning til at rasle ned

  • Hjælp! Hvor er mine penge?
    Bjarne Frost Jensen

    I december fik Bjarne en regning, der væltede det hele

  • Lort på bil i Galten

    Frustrerede beboere: Hvem smører lort ud over vores biler?

  • Blotter i Tilst 230323

    Sigtet for at blotte sig for tre teenagepiger

  • Thomas Thomasberg

    Randerstræner rykker til Midtjylland

  • Slagter Kruse

    133 år gammel slagter lukker: Var prins Henriks favorit

  • Frygter flere dødsulykker når skolebørn skal krydse stor vej

  • kokain

    Ni års fængsel og udvisning for narkosalg

  • Dronningborghallen lukket

    Derfor blev sportshal lukket øjeblikkeligt

  • Kvickly

    Bager forventer snarlig genåbning efter besøg af mus

  • Kloge børn

    Ny skole for superkloge børn

TV2 Østjylland

Kontakt

  • Tip os
  • Sig din mening
  • Send klage
  • Find medarbejder
  • Book rundvisning
  • Sponsorater
  • Reklamer

Om os

  • Hvem er vi?
  • Udviklingsblog
  • Bestyrelse
  • Repræsentantskab

Job uddannelse

  • Ledige stillinger
  • Erhvervspraktik
  • Journalistpraktikant
  • FTP-elev

Services

  • Tekstet for hørehæmmede
  • Public service
  • Sådan ser du TV2ØJ
  • Nyhedsbrev
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet
TV2 Østjylland Skejbyparken 1, 8200 Aarhus N Skriv til: redaktion@tv2oj.dk Ring: (+45) 87424242
facebook twitter linkedin instagram youtube tiktok