24-årige Martin hitter på TikTok – takket være sit ’flove arbejde’
Martin Hovaldt Jørgensen laver TikTok-videoer om sit arbejde i Dagli’ Brugsen i Gjerlev. Han vil være med til at ændre synet på at uddanne sig indenfor detailbranchen.
Martins omgangskreds fik sig noget af et chok, da den 24-årige østjyde gav dem beskeden om, at han ville tage en uddannelse i Brugsen.
- Jeg har altid sagt, at jeg skulle noget andet. Så jeg var meget i tvivl, om jeg skulle gøre det, fordi jeg kunne mærke, at flere så ned på det, siger Martin Hovaldt Jørgensen.
Det er et valg, som Martin i dag er lykkelig for at have taget. Men også et valg, som mange ser skævt til. Derfor forsøger Martin nu, gennem sine videoer på TikTok, at nedbryde fordommene om at arbejde i butik.
- Min vision er at udbrede det at arbejde i butik. Der er mange unge mennesker, der har en idé om, at det er flovt at arbejde i butik. Jeg vil gerne vise, at det er fedt at arbejde i butik, siger Martin Hovaldt Jørgensen.
Knap 60.000 mennesker følger med, når Martin Hovaldt Jørgensen laver TikTok-videoer fra sit lokale supermarked.
Alle kan arbejde i supermarked
'Du kan altid få et job ved kassen i supermarkedet.'
Sådan en udtalelse har Martin Hovaldt Jørgensen hørt mange gange gennem sin skoletid. I år har han arbejdet 10 år på den samme arbejdsplads, og det er mere, end hvad de fleste andre 24-årige kan prale af. Det er i Dagli’ Brugsen i Gjerlev nord for Randers, at Martin hver dag trækker i sin røde t-shirt for at hjælpe butikkens kunder.
Men kan alle ikke få et arbejde i et supermarked?
- Jo, det kan alle godt. Men det er ikke alle, der kan blive en god servicemedarbejder, siger Martin Hovaldt Jørgensen.
Lange ventelister på et job i Dagli’ Brugsen
Martin gør også en forskel, hvis man spørger hans chef Thomas Andersen, der er uddeler i Dagli’ Brugsen i Gjerlev.
- Martin er enormt vellidt blandt kunder og personale. Gennem sine historier på TikTok appellerer han skarpt til de unge. Han laver en fortælling om, hvor godt vores sammenhold er her i Brugsen, og det er også noget mange af vores kunder påpeger, når de handler i butikken.
Martin har fået ansvaret for at ansætte de unge under 18 år.
- Jeg har aldrig oplevet før, at vi har store ventelister på at få et arbejde i et supermarked. Vi har omkring 40-50 ansøgninger, der ligger og venter, siger Thomas Andersen.
Martin har netop færdiggjort en ledertrainee-uddannelse gennem Coop, som er en 2-årig uddannelse, hvor han er blevet faglært salgsassistent i Coop. Det har vist Martin, at der ligger mange ting bag det at arbejde i butik.
- Jeg har lært meget om ledelse af medarbejdere og motivation af de unge medarbejdere, synes jeg særligt er spændende, siger Martin Hovaldt Jørgensen.
Troede han skulle væk
Da Martin gik i gymnasiet, var arbejdet i Dagli’ Brugsen et bijob ved siden af skolen. Dengang forestillede Martin sig ikke, at arbejdspladsen skulle være stedet, hvor han senere skulle gøre karriere.
- Her var normen, at man skulle på universitetet og flytte til storbyen, og dengang forestillede jeg mig også, at jeg skulle væk fra Gjerlev, siger Martin.
Martin Hovaldt Jørgensen blev tilbudt en ledertrainee uddannelse efter et par sabbatår, hvor han havde arbejdet i Dagli’ Brugsen.
- Jeg sagde først nej, fordi jeg kunne mærke, at fordommene om at arbejde i butik fyldte for meget for mig, siger Martin Hovaldt Jørgensen.
Men efter et år fik Martin atter tilbudt uddannelsen og denne gang var svaret et andet.
- Det ville være helt forkert ikke at sige ja, for jeg er så glad for at komme på arbejde her hver dag.
Det kan være skamfuldt
Martin fik idéen til sin TikTok-profil, da han sammen med sine kollegaer lavede en fælles profil for at vise, hvad de lavede i Dagli’ Brugsen i Gjerlev. Han oprettede derefter sin egen profil, hvor han går under navnet ”albinoen fra Gjerlev.” Det var noget, der vakte opsigt, og han gik på en uge fra 3.000 følgere til 30.000 følgere.
Martin Hovaldt Jørgensen har modtaget mange positive kommentarer på sin TikTok-profil, og bliver blandt andet rost for at give et smil på læben. Det er dog ikke alle tilkendegivelser, der er lige positive.
- Jeg modtager også kommentarer som ’fedt du er glad for en slaveløn,’ og folk der generelt er uforstående overfor, at jeg kan være glad for at arbejde i butik, siger Martin Hovaldt Jørgensen.
Når mange ikke anser et arbejde i detailbranchen som noget at stræbe efter, så kan det skyldes manglen på prestige. Det mener Marianne Høyen, der er lektor i pædagogisk sociologi, Aarhus Universitet, DPU.
- Mange unge går efter prestige i deres uddannelsesvalg, og det hænger ofte sammen med en uddannelse, hvor adgangskravet er høje karakterer. Når man vælger en uddannelse indenfor detailbranchen, så kan man godt føle en skam over det valg.
Marianne Høyen fortæller, at skammen kan skyldes, at den unge oplever en forventning fra familie og venner om, at man skal have større ambitioner end detailbranchen.
Hvordan ændrer detailbranchen image?
- Det at kunne spejle sig i en, der er glad for sit arbejde betyder noget ligegyldig, om det er en fodboldspiller eller en medarbejder i detailbranchen, siger Marianne Høyen.
Hun påpeger, at Martin Hovaldt Jørgensen gennem sin Tiktok-profil taler til de unge i deres eget sprog. Denne åbne tilgang mener hun er en mangelvare i detailbranchen.
- Detailbranchen har rigtig meget at tilbyde, men det er svært at se udefra. Vi ser dem sidde i kassen eller stille varer op. Men der er mange karrieremuligheder indenfor branchen, som vi ikke hører meget om.
Martin mener selv, at der er mere end rigeligt prestige i at arbejde i supermarked.
- For mig er et prestigefyldt job at møde ind et sted, hvor jeg føler, at jeg gør en forskel hver evig eneste dag.
Arbejder du stadig i detailbranchen om 10 år?
- Ja. Det gør jeg, siger Martin.