Vil gerne tage mere hensyn

Vindmølleindustrien vil gerne tage mere hensyn, men det bliver svært, oplyser direktøren fra Vindmølleindustrien

Vindmølleindustrien erkender, at det fylder meget på motorvejen, når de store vindmølletransportere er på farten, men at de forsøge at tage hensyn, så det generer mindst muligt.

Søndag rejste Horsens-borgmester Peter Sørensen (S) en kritik af de store særtransportere med dele til vindmøller, som fylder på E45 i myldretiden. Siden har blandt andre folketingsmedlemmerne Eigil Andersen (SF), Kim Christiansen (DF) bakket Peter Sørensens forslag om at kigge på, om særtransporterne kan flyttes væk fra myldretiden, op.

- Det er nyt for mig, hvis vejdirektoratet synes, at der er en problemstilling med vindmølletransportere på motorvejsnettet i Jylland, men i det omfang vi kan forbedre transportnettet, således at vi kan tage endnu mere hensyn, så gør vi selvfølgelig det. Samtidig må vi også appellere til, at i og med at eksporten af vindmøller er så stor, som den er, at vi så gerne skal have så fleksible rammer for de her transportere som overhovedet muligt, siger Jan Hylleberg, der er administrerende direktør i Vindmølleindustrien.

Se: De skal væk fra myldretiden

Han fortæller, at der allerede bliver taget mange hensyn, inden særtransporterne ruller ud på vejene.

- Vi har fuld forståelse for, at vi fylder noget, når vi er på vejene, og det er derfor, at der bliver taget rigtig mange initiativer for at begrænse de gener mest muligt, siger Jan Hylleberg.

Han afviser, at vindmølleindustrien kan nøjes med at køre med de store transportere om aftenen og natten.

- Vi har så mange transportere, der skal køre, og derfor er vi nødt til at benytte døgnets 24 timer. Vi prøver at tilrettelægge det, så vi generer færrest muligt. Det har vi gjort i dag, og det kommer vi til at gøre fremadrettet, siger Jan Hylleberg.