Urolig hjemrejse for ny færge: Lige før søsygen meldte sig

Det gik meget op og ned på vandet, da Molslinjens nye færge skulle sejles hjem fra Australien

02:27

Molslinjens nye færge, Express 3, er tirsdag ankommet til havnen i Aarhus, hvor den fra den 1. juni skal tage imod passagerer, som skal sejles mellem Aarhus og Sjællands Odde.

Men forud for det har været en lang tur på verdenshavene. Færgen blev bygget på den australske ø Tasmanien, og det tog over en måned at sejle færgen hjem. 

03:04

VIDEO: Få en rundtur på den nye Molslinje-færge.

Luk video

Og som besætningen forklarer, så var hjemturen ikke for dem med svage maver.

Vi har valgt at tage den sikre tur set i forhold til uroen, der er nede omkring Det Røde Hav. Så har vi sejlet igennem Panama i stedet.

Flemming Ejlersen, chefkaptajn

- Det har været slemt. Nede på den sydlige halvkugle, der er jo vinter nu, så cirka de første otte-ni dage var slemt. Mest op og ned, så det var ligesom at være i en elevator, siger maskinmester Jesper Stenkjær.

Molslinjens færge er nemlig ikke bygget til den slags sejlads ude på det åbne hav, og det blev derfor en vippende tur.

Læs også Her ankommer Molslinjens nye færge

- Jeg bliver næsten aldrig søsyg, men hvis det bliver mellem os to, så ved jeg, at der var en, der var lidt søsyg, og det var kaptajnen, siger Jesper Stenkjær. 

Kaptajnen selv mener dog, at der var tale om en mere ’lige ved og næsten’ oplevelse end decideret søsyge.

Express 3 sejlede hjem via Panamakanalen, da det var den sikreste rute.

- Ah, det var lige før, at søsygen meldte sig, siger chefkaptajn Flemming Ejlersen.

Tog den sikre vej hjem

Færgens vej til Danmark gik østpå og igennem Panamakanalen i Mellemamerika, og det var på trods af, at det faktisk havde været hurtigere at sejle mod vest og igennem Suezkanalen.

- Vi har valgt at tage den sikre tur set i forhold til uroen, der er nede omkring Det Røde Hav. Så har vi sejlet igennem Panama i stedet, siger chefkaptajn Flemming Ejlersen.

MOLSLINJEN

Molslinjen råder i dag over tre hurtigfærger, Express 1, Express 2 og Max Mols

Express 1 og Express 2 har hver plads til knap 400 biler, mens Max Mols kan fragte 220 biler

Den nye Express 3 får ligeledes plads til 400 biler og knap 1000 passagerer

Rederiet skiftede for nylig navnet Mols-Linien ud med Molslinjen, ligesom rederiets store hurtigfærger har skiftet navn fra Katexpress 1 og Katexpress 2 til henholdsvis Express 1 og Express 2

Færgernes navneskift hænger sammen med, at Molslinjen fra 2018 overtager færgetrafikken på Bornholm

Selskabets regnskab for 2016 viste et overskud på 118,9 millioner kroner, som blev opnået ved at transportere næsten 1,2 millioner personbiler mellem Jylland og Sjælland, svarende til en vækst på 8,8 procent.

Kilde: Molslinjen/Ritzau

Video: Her ankommer færgen Express 3 til Aarhus Havn:

00:35 Luk video