Studerende skal sælge Aarhus
Vil brande byen som en international studieby
Aarhus kalder sig selv for Danmarks bedste studieby, men det kan være svært at sprede budskabet udenfor landegrænserne.
Derfor vil Aarhus Kommune og Aarhus Universitet nu forsøge at inddrage byens internationale studerende i at få budskabet spredt.
Omkring 50 udenlandske studerende har derfor valgt at blive en del af programmet Youth Goodwill Ambassadors Corps, hvor de studerende kan være frivillige ambassadører for deres uddannelsessted.
Ved at markedsføre Aarhus håber kommunen, universitetet og arrangørerne bag programmet, at kunne tiltrække flere studerende.
- Vi vil gerne give dem en besked om, at de er utrolig velkomne i vores land, og at de rent faktisk kan gøre en forskel. Både få en god studieoplevelse, men også, at der er karrieremuligheder efter endt uddannelse, siger Morten King-Grubert fra Copenhagen Capacity og står i spidsen for projektet Youth Goodwill Ambassador Corps, til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Udover at øge antallet af internationale studerende, er målet også, at de efter deres uddannelse får lyst til at blive i Danmark og kan være med til at skabe flere arbejdspladser.
Elsa Hedman fra Finland kom til Danmark som studerende i 2011. Hun mener, det er vigtigt at de studerende hjælper til med at tiltrække andre unge mennesker fra hele verden
- Jeg endte med at studere her, og jeg har virkelig nydt mit ophold i Aarhus. Jeg planlægger faktisk at blive her et stykke tid, fordi jeg nu har et arbejde her. Nu vil jeg gerne dele min oplevelse med andre, siger Elsa Hedman til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Se et tv-indslag om det aarhusianske branding-fremstød øverst i artiklen.