Skoledirektør: Nogle børn har haft stærke reaktioner
- Vi forventer, at børnene er utrolig påvirkede, når de møder ind i skole og i daginstitution
I forbindelse med den tragiske ulykke i Ulstrup mandag, hvor en hel familie på fire børn og to voksne mistede livet, har
Favrskov iværksat kommunens sorg- og kriseberedskab. Og det vil kommunen blive ved med de kommende dage.
- Vi forventer, at børnene er utrolig påvirkede, når de møder ind i skole og i daginstitution. Derfor har vi forberedt vores medarbejdere på at kunne tale med børnene fra morgenstunden i klasserne og i dagtilbudene, sagde Rasmus Møller, direktør for Børn og Skole, Favrskov Kommune fra morgenstunden til TV MIDTVEST.
Læs også
Børnene har dagen igennem kunnet tale om de følelser og tanker, de har haft i dag.
- Det er vores vigtigste opgave at tage hånd om det, siger Rasmus Møller.
Fire psykologer blev sendt til Ulstrup Skole fra morgenstunden.
- De skal støtte op om medarbejdernes dialog med børnene. Psykologerne er også tilgængelige for dagtilbud i umiddelbar nærhed af skolen. Der kan være børn, som har stærke reaktioner, siger Rasmus Møller.
Psykologernes tilstedeværelse gør, at man kan tale sammen i mindre grupper og følge op på de tanker og følelser børnene har.
Læs også
- Psykologerne har indsigt i de reaktionsmønstre, børn kan udvise under store belastninger. Vi føler også udviklingen de kommende dage, siger Rasmus Møller.
Sidst på dagen tirsdag, hvor alle børn er gået hjem, vurderer Rasmus Møller, at dagen efter omstændighederne er forløbet godt.
- Der har været forskellige reaktioner fra børnene. Nogle børn har haft stærke reaktioner, andre har haft mindre stærke, siger Rasmus Møller til tv2oj.dk.
Nogle klasser gik i gang med den almindelige undervisning i løbet af formiddagen. Andre klasser har brugt det meste af dagen på at bearbejde den tragiske hændelse.
- Forældrene har været rigtig gode til at orientere personalet om, hvad de havde talt med børnene om, siger Rasmus Møller.
Øverst kan du se hele interviewet om, hvordan Favrskov Kommune har håndteret børn og skoleelevers følelser og tanker.