Østjyder for dovne til at handle: Vi får varerne bragt ud

Østjyderne handler dagligvarer på nettet som aldrig før, og det kan gøres på forskellige måder. Se et par eksempler her

02:18

Flere og flere køber mel, mælk og grøntsager på nettet.

Hver tredje dansker køber dagligvarer online. Det er mere end dobbelt så mange som for blot tre år siden.

En af dem er Helle Frølich fra Mårslet. Hun handler via nemlig.com en-to gange om ugen.

- Vi kan få stort set det hele her, siger hun.

Helle Frølich siger, at hun sparer tid ved at handle på nettet.

- Tit og ofte har vi været i Føtex, og så mangler man alligevel to forskellige ting, så det har meget med tiden at gøre, siger hun.

Det har været muligt for østjyderne at handle via nemlig.com i et par måneder. Antallet af biler, der bringer firmaets varer ud, er allerede vokset fra 15 til 25 i Østjylland. 

Læs også Ekspert: Black Friday-tilbud er ikke bedre end normalt

Christoffer Thygesen køber ind for folk, der er tilknyttet Remas nye indkøbsservice Vigo.

Det betyder, at der af og til popper bestillinger op til Christoffer Thygesen og de øvrige indkøbere.

- Det gælder om at være hurtig og tage ordren, fordi der er andre som gør ligesom mig, siger han.

Når han har handlet, overfører kunden beløbet via MobilePay.

På den lille uges tid, som Christoffer Thygesen har været tilknyttet indkøbsservicen, har han handlet fire gange. Han tjener typisk mellem 30 og 50 kroner per handel. 

Hos Rema overrasker udbredelsen af Vigo.

Jesper Bove-Nielsen, der er administrerende direktør for Vigo, fortæller, at ambitionen var 10.000 tilmeldte, inden man sendte Vigo i luften. Man nåede 18.000.

- Vi er meget overraskede over, hvor positivt det blev taget imod, siger han.

Nethandel kan fint gå hånd i hanke med at handle lokalt. Det har de fundet ud af i Alken, hvor online-handel har fremtidssikret den lokale købmandsbutik. Se indslaget nedenfor.

02:28 Luk video