Kritik af 'unødig' containerkørsel på E45: Vælger Hamborg i stedet for Aarhus

Hvis fragtfirmaerne sendte deres containere ud af Aarhus Havn i stedet for at sende dem til Hamborg, ville trafikken på E45 se lysere ud, mener direktør for APM Terminal

01:59

VIDEO: Se her, hvorfor containerne bliver kørt mere end 350 kilometer for så at blive transporteret videre.

Hvis transportfirmaerne ikke sendte deres containerlast til Hamborg Havn og i stedet sendte godset ud fra Aarhus Havn, ville trængslen på E45 være markant mindre.

Sådan lyder vurderingen fra direktøren for APM Terminal, Mærsks containerterminal, Steen Davidsen.

Han mener, at fragtfirmaerne burde tænke mere på trængsel end på pengepungen.

Læs også I dag sættes der ny krydstogt-rekord i Aarhus - og det er kun starten

- Det virker ikke særlig formålstjenligt at bruge en i forvejen spidsbelastet motorvej til at ligge og køre containere, når der sejler skibe direkte frem og tilbage, siger Steen Davidsen.

Et af de firmaer, som ofte tager turen fra Østjylland til Hamborg, er European Wood Corporation. Kolding-virksomheden har blandt andet fældet ved træer ved Glesborg på Djursland.

Alligevel blev træet eksporteret til Kina via Hamborg og ikke Aarhus, som ellers ligger langt tættere på.

Det virker ikke særlig formålstjenligt at bruge en i forvejen spidsbelastet motorvej til at ligge og køre containere, når der sejler skibe direkte frem og tilbage.

Steen Davidsen, direktør, APM Terminal, Aarhus

Firmaet lægger ikke skjul på, at de kører den længere tur på motorvejen, fordi der er penge at spare.

- Håndteringen er billigere dernede, og visse rederier tilbyder en godtgørelse, siger Brian Højgaard Nielsen, der er driftsdirektør i European Wood Corporation i Kolding, til TV2 ØSTJYLLAND.

Hvis det eksempelvis koster 5.000 kroner at køre derned, så tilbyder nogle rederier at betale 1.500 kroner til transporten.

Mange tusinde belaster motorvejen.

Det er langt fra kun European Wood Corporation, som tager vejen til Hamborg Havn for at spare penge.

Hamborg Havn oplyser til TV2 ØSTJYLLAND, at havnen i 2016 håndterede 35.000 containere, som enten skulle til eller fra Danmark.

Der er pres på E45, når containere skal fragtes fra Østjylland til Hamborg Havn.

På havnen i Aarhus tror de, at antallet er endnu højere.

- Det er nok nærmere 100.000, siger Steen Davidsen.

Læs også Skanderborg skal have et nyt kulturelt kraftcenter

Han forventer ikke, at de store rederier, som benytter Aarhus Havn, vil indføre kørselstilskud til kunderne for at konkurrere med Hamborg Havn.

I European Wood Corporation er klar over, at det ikke gavner fremkommeligheden på E45.

- Det ville da være dejligt for alle, at den lokale havn var den bedste, siger Brian Højgaard Nielsen fra European Wood Corporation.