Fremtidens Aarhus: To hold videre i konkurrencen
Seks forslag er blevet til to i konkurrencen om at fortsætte arbejdet med udformningen af Kulkransporet til en ny oplevelsesforbindelse i Sydhavnskvarteret
Semifinalen i konkurrencen om hvordan området ved Kulbroen i Aarhus skal se ud er skudt i gang.
Efter grundig gennemgang og drøftelse af seks anonyme forslag har bedømmelseskomiteen nu inviteret to teams til yderligere dialog og udarbejdelse af de projekter, som skal danne grundlaget for den endelige udformning af Kulkransporet.
Læs også
Arkitektfirmaet Dissing + Weitling står bag det ene forslag og arkitektfirmaet Latz & Partner bag det andet.
- Jeg ser frem til den kommende proces, hvor vi sammen med de to teams skal udfolde planerne for et af de mest spændende byrum i Aarhus, siger Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus kommune.
Det er en historisk del af Aarhus, der nu skal have et nyt liv. Tidligere førte Kulkranen kullene frem til ovnene på Midtkraftværket, da Sydhavnen var et industriområde.
Kulkransporet får også fremover en nøglerolle både som adgangsvej til den nye, levende erhvervsbydel i Sydhavnen og som symbol på en hensynsfuld transformation af et erhvervskvarter, hvor der i følge Kristian Würtz skal være plads til kulturliv og socialt udsatte.
Overbevisende forslag
I tre måneder har de seks ansøgere arbejdet på deres forslag, og siden september har buddene været udstillede og åbne for kommentering fra aarhusianerne.
Bag de to forslag gemmer sig blandt andet idéer om delebibliotek for startup-virksomheder, bynatur i Kulparken, et socioøkonomisk spisested, P-hus som aktivt byrum og et nyt bylivskontor for brugerne i området.
- Forslaget er overbevisende i sin beskrivelse og visualisering af Kulkransporets rolle i forskellige byrum, som sporet knytter sammen og giver nye muligheder og oplevelser på flere planer, skriver dommerne i deres beskrivelse af forslaget.
Aarhus Kommune modtog 26 ansøgninger fra teams, der søgte om deltagelse i konkurrencen. Heraf blev seks teams inviteret til at udarbejde hver deres forslag til, hvordan fremtidens Kulkranspor skal se ud. Nu er altså blot to tilbage.
Aarhus Kommune har støttet projektet med to millioner kroner, og i begyndelsen af 2018 vil det arkitektfirma, der vinder ordren, gå i gang med at lave den nye Kulbro