Banedanmark kæmper fortsat med forkert info på skærmene

Fredag morgen kan infoskærme stadig fejlagtigt melde om forsinkede tog, der faktisk kører til tiden

Torsdag og fredag er der blevet meldt om forsinkelser af tog, der reelt kørte til tiden. Foto: JH Jens Hasse/Chili foto & arkiv

Østjyske togpendlere bliver fredag morgen fortsat mødt med misvisende informationer.

DSB og Banedanmark kæmper fredag morgen fortsat med at få ryddet op efter en omfattende netværksfejl, der hele torsdagen betød, at der var fejlagtige oplysninger i Rejseplanen, på infoskærme på perroner over hele landet samt i højttalerkald.

Læs også Info-kaos i togtrafikken: Skærme og Rejseplanen viser fiktive forsinkelser

Der blev blandt andet meldt om forsinkelser for tog, der reelt kørte til tiden.

- Jeg har fuld forståelse for, at det kan være frustrerende, at man ikke kan regne med den information

Morten Buur, områdechef, Banedanmark

Selve fejlen blev lokaliseret torsdag. Men passagererne vil stadig kunne opleve fejl fredag, oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Alle systemer skal testes manuelt

Banedanmark ventede kort før midnat torsdag at skulle arbejde med at rydde op efter netværksfejlen hele natten. Men forventningen var da, at problemerne ikke ville være løst fredag morgen.

Selve togtrafikken er dog ikke berørt af netværksfejlen. Det er udelukkende trafikinformationen, der er ramt af fejlen, oplyser Banedanmark. Foto: Colourbox

- Vi har sammen med vores leverandører sat alle kræfter ind på at få systemerne op at køre normalt igen. Genopretningen tager tid, også længere end vi havde regnet med, oplyser Morten Buur, områdechef i Banedanmark i pressemeddelelsen.

Grunden til, at det tager ekstra tid at rette op efter fejlen, er, at alle systemer skal testes manuelt.

- Derfor kan der være udfald i både informationen på infoskærme, højttalerudkald, ligesom Rejseplanen heller ikke vil være fuldt opdateret fra fredag morgen, meddeler Morten Buur.

Læs også Kina vil lave en tro kopi af østjysk midtby

Selve togtrafikken er dog ikke berørt af netværksfejlen. Det er udelukkende trafikinformationen, der er ramt af fejlen.

- Jeg har fuld forståelse for, at det kan være frustrerende, at man ikke kan regne med den information, lyder det fra Morten Buur.

Mens infoskærmene ikke nødvendigvis giver korrekte oplysninger, kan man i stedet holde øje med Twitter, hvor DSB giver korrekt trafikinformation.

Læs også Beboere raser over kommunens vej-planer: - Vi vil ikke finde os i det

Fejlen blev konstateret torsdag morgen omkring klokken 06.

Foruden de forkerte skærmoplysninger var det torsdag heller ikke muligt at foretage udkald på fjernbanerne. Det er uvist, om det også vil være tilfældet fredag morgen.