Ny klassetype skal inkludere alle elever

Katrinebjergskolen forsøger sig ny med en læringsmetode kendt fra New York. Den skal med stemmeskala og skemaer give bedre læring

02:32

1 af 2

For at hjælpe autister og generelt skabe en bedre oplevelse af dagligdagen i skoleklassen for alle elever indfører Katrinebjergskolen nu en klassetype efter amerikansk forbillede. Håbet er, at den kan gavne undervisningen.

- Tiltaget skal skabe luft for samtlige børn og gerne give et bedre og højere niveau. Klassetypen skal gerne tackle de udfordringer, som kommer i de her klasser, lyder det fra skoleleder på Katrinebjergskolen, Christian Hyltoft Hellum.

Et af hovedprincipperne i undervisningsformen er, at det visuelle skal være i centrum, og så skal der skabes klarhed og overblik for især de børn, som har brug for det i hverdagen.

Ser stort potentiale i initiativet

- For autister er det meget vigtigt med ro i klassen og ingen unødig støj og forstyrrelser. Tiltag som stemmeskala og forskellige skemaer kan give det, så det er positivt, forklarer forskningschef på Via University College i Aarhus, Andreas Rasch-Christensen.

Han forestiller sig, at initiativet fra Katrinebjergskolen kan have store effekter for børnene.

- Der er et stort potentiale i klassetypen, og den bliver spændende at følge, når hele projektet er foldet helt ud, siger Andreas Rasch-Christensen.

Planen bliver, at fire autister skal visiteres til klassen, hvor to lærere kommer til at have ansvaret for de i alt 16 elever, som den specielle klassetypen kommer til at have.

Se hele indslaget om klassen øverst på siden