Ny klassetype skal inkludere alle elever
Katrinebjergskolen forsøger sig ny med en læringsmetode kendt fra New York. Den skal med stemmeskala og skemaer give bedre læring
For at hjælpe autister og generelt skabe en bedre oplevelse af dagligdagen i skoleklassen for alle elever indfører Katrinebjergskolen nu en klassetype efter amerikansk forbillede. Håbet er, at den kan gavne undervisningen.
- Tiltaget skal skabe luft for samtlige børn og gerne give et bedre og højere niveau. Klassetypen skal gerne tackle de udfordringer, som kommer i de her klasser, lyder det fra skoleleder på Katrinebjergskolen, Christian Hyltoft Hellum.
Et af hovedprincipperne i undervisningsformen er, at det visuelle skal være i centrum, og så skal der skabes klarhed og overblik for især de børn, som har brug for det i hverdagen.
Ser stort potentiale i initiativet
- For autister er det meget vigtigt med ro i klassen og ingen unødig støj og forstyrrelser. Tiltag som stemmeskala og forskellige skemaer kan give det, så det er positivt, forklarer forskningschef på Via University College i Aarhus, Andreas Rasch-Christensen.
Han forestiller sig, at initiativet fra Katrinebjergskolen kan have store effekter for børnene.
- Der er et stort potentiale i klassetypen, og den bliver spændende at følge, når hele projektet er foldet helt ud, siger Andreas Rasch-Christensen.
Planen bliver, at fire autister skal visiteres til klassen, hvor to lærere kommer til at have ansvaret for de i alt 16 elever, som den specielle klassetypen kommer til at have.
Se hele indslaget om klassen øverst på siden