TV2 Østjylland
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
07. feb 2023, kl. 05:34
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvad hvis skolen var det fedeste i et barns liv? - Ny skole vil afprøve forskning

Byskolen Gnist i Aarhus er et slags forskningseksperiment, der vil inspirere til forandring af folkeskolen.

VIDEO: Navnet 'Byskolen Gnist' kommer af, at formålet med skolen er at bevare børns iboende gnist, så de stadig har ild i øjnene efter endt skolegang.
  • Marie Sveigaard Ødum MAOD
    Marie Ødum
    Lokalreporter i Aarhus Kommune

I en gammel, gul bindingsværksbygning i midten af Aarhus bliver der tænkt nyskabende tanker. Tanker om en skole, som bygger på forskning, og brygger på en mission om fundamentalt at forandre grundskolen.

- Hele tanken bag projektet har været; hvad nu hvis skolen var det fedeste sted i et barns liv? Siger Jesper Broberg Bang, som er en af initiativtagerne bag Byskolen Gnist.

Her er der hverken karakterer, prøver eller lektier. I det hele taget er skolen, som vi kender den, kastet godt og grundigt op i luften.

Dermed ikke sagt, at skolekonceptet for den nye friskole er landet tilfældigt. Tværtimod er tankerne, værdierne og hverdagen på Byskolen Gnist baseret på viden om, hvad der får børn til at trives og giver dem lyst til at lære.

- Der er brug for nogle, der tør tænke nyt og sammensætte de ting, vi ved fungerer rigtig godt omkring børns læring, sammen med det, børnene også selv drømmer om, siger Jesper Broberg Bang til TV2 ØSTJYLLAND.

Det er planen, at Byskolen Gnist skal ligge her i Studsgade i Latinerkvarteret i Aarhus.
Det er planen, at Byskolen Gnist skal ligge her i Studsgade i Latinerkvarteret i Aarhus.

Udover at være en del af den gruppe, der står bag friskolen, er Jesper Broberg Bang også direktør i Gejst Studio. Et bureau, der tidligere har lavet en række projekter indenfor uddannelse og læring. Det er igennem deres snakke med børn på landets skoler, at idéen til friskolen er opstået.

Prøver forskning af i praksis

Egentlig ville initiativgruppen gerne have forandret folkeskolen indefra. Men da det viste sig ikke at kunne lade sig gøre, valgte de at gå andre veje.

Med friskolen vil de i stedet bygge et skolekoncept op fra bunden, prøve ting af, og derefter er målet at dele erfaringerne med folkeskolen, fortæller Jesper Broberg Bang:

- Vi håber jo, at med den læring, vi får, og det, vi forhåbentlig kan bevise, virker rigtig godt, kan være med til at inspirere til transformation af den fantastiske institution, der hedder folkeskolen.

Forskellen på folkeskoler og friskoler

Friskoler er et alternativ til folkeskolen og fungerer under Friskoleloven, der overordnet set bestemmer, at friskolerne ”skal stå mål med undervisningen i folkeskolen”.

Skolerne skal desuden "forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene"

Friskolerne afgør frit, hvilke elever de vil optage. De har desuden lovhjemmel til at være prøvefrie.

Kilde: Friskolerne.dk

Byskolen Gnist skal altså fungere som en slags praksisprøvning af den viden, forskere har fundet frem til.

- Det interessante ved Byskolen Gnist er netop, at de gerne vil have følgeforskning, sådan så der bliver tilvejebragt viden, der kan hjælpe med at bidrage til folkeskolens udvikling også, siger Louise Klinge, der er børne- og skoleforsker ved Københavns Universitet, til TV2 ØSTJYLLAND.

En skole uden fag

Hverdagen på Byskolen Gnist vil blandt andet være struktureret ud fra de forudsætninger for at børn og unge trives, som Louise Klinge har fundet frem til gennem sin forskning.

En typisk skoledag på Byskolen Gnist vil starte med motion og morgenmad. Mødetiden er fleksibel, men undervisningen går senest i gang klokken 10. Eleverne arbejder med forskellige projekter, og undervejs i skoledagen er der indlagt pauser, som blandt andet kan bruges til at dyrke yoga.

- Mange børn problematiserer vi, når de er for aktive, synes vi. Men i virkeligheden er de larmende whistle blowers, der viser, hvad de alle sammen har brug for, nemlig at være oppe og være i gang og være aktive, siger Louise Klinge.

Louise forsker i, hvilke rammer og relationer der bidrager positivt til børn og unges liv og udvikling. Hun er blandt andet forfatter til bogen 'Skole uden skældud'.
Louise forsker i, hvilke rammer og relationer der bidrager positivt til børn og unges liv og udvikling. Hun er blandt andet forfatter til bogen 'Skole uden skældud'.

En af de store forskelle fra folkeskolen er desuden, at der på den nye friskole ikke er nogen fag. I stedet vil man arbejde med ”universaler”. En slags hovedemner, som for eksempel hverdagsliv, fællesskab, natur eller kultur.

- Rigtig mange børn kan slet ikke overskue så mange fag på en dag, og der er alt for kort tid til fordybelse i hvert fag, så man lærer i virkeligheden alt for lidt, siger Louise Klinge.

Også Hans Henrik Knoop, der forsker i læring, pædagogik og psykologi på Aarhus Universitet, bakker op om projektet.

- Der er faktisk kun halvdelen af eleverne i niende klasse, der får lyst til at lære mere af den undervisning, de oplever. Den slags kan vi gøre noget ved her, eller i hvert fald forsøge at gøre noget ved, siger Hans Henrik Knoop til TV2 ØSTJYLLAND.

Om undersøgelsen

I en trivselsmåling foretaget Børne- og Undervisningsministeriet sidste skoleår er danske skoleelever blandt andet blevet bedt om at forholde til følgende udsagn: ”Undervisningen giver mig lyst til at lære mere”.

Blandt eleverne fra 4.-9. klasse fordeler svarene sig således:

Helt uenig: 7,5 %
Uenig: 15,8 %
Hverken enig eller uenig: 43,6 %
Enig: 25 %
Helt enig: 8,1 %

Kilde: uddannelsesstatistik.dk

Byskolen Gnist går i første omgang efter at tiltrække mellem 50 og 70 elever. Kommer initiativgruppen i mål, så åbner skolen til august. 

facebook twitter mail

Mest sete

  • Min Købmand Laurbjerg studerende elregning

    Smarte studerende fik købmands elregning til at rasle ned

  • Hjælp! Hvor er mine penge?
    Bjarne Frost Jensen

    I december fik Bjarne en regning, der væltede det hele

  • Lort på bil i Galten

    Frustrerede beboere: Hvem smører lort ud over vores biler?

Marie Odum

Hej! Jeg hedder Marie,
og jeg er lokalreporter
i Aarhus Kommune


maod@tv2oj.dk
/ 22430224
/ Facebookprofil
  • Ny hajsensation i Kattegatcentret: Æg udklækket

  • Rebecca Steffin

    Rebecca må ikke få biologiske børn, selvom hun gerne vil

  • Hjemløse mindsted Christina Strauss

    Hjemløse får mindested: - Jeg har været til over 100 begravelser

  • 200622 Vanvidskørsel dødskrydset

    Vilde tal afslører massive problemer i dødskryds

  • kokain aarhus havn

    Hash gemt i en flæskesteg: Smuglere afsløres på stribe trods kreative løsninger

  • Hjælp! Hvor er mine penge?
    Bjarne Frost Jensen

    I december fik Bjarne en regning, der væltede det hele

  • Børns opråb ændrer ingenting: De skal sige farvel til Allan og dyrene

  • Min Købmand Laurbjerg studerende elregning

    Smarte studerende fik købmands elregning til at rasle ned

  • Lort på bil i Galten

    Frustrerede beboere: Hvem smører lort ud over vores biler?

  • Blotter i Tilst 230323

    Sigtet for at blotte sig for tre teenagepiger

TV2 Østjylland

Kontakt

  • Tip os
  • Sig din mening
  • Send klage
  • Find medarbejder
  • Book rundvisning
  • Sponsorater
  • Reklamer

Om os

  • Hvem er vi?
  • Udviklingsblog
  • Bestyrelse
  • Repræsentantskab

Job uddannelse

  • Ledige stillinger
  • Erhvervspraktik
  • Journalistpraktikant
  • FTP-elev

Services

  • Tekstet for hørehæmmede
  • Public service
  • Sådan ser du TV2ØJ
  • Nyhedsbrev
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet
TV2 Østjylland Skejbyparken 1, 8200 Aarhus N Skriv til: redaktion@tv2oj.dk Ring: (+45) 87424242
facebook twitter linkedin instagram youtube tiktok