Dagene kan være talte for ikonisk træallé
Danmarks Naturfredningsforening vil ikke sætte sig i vejen for en udskiftning af den gamle allé, men det vil en nabo til gengæld.
Den gamle allé, der står langs den smalle vej op til Moesgaard Museum, har i mange år været til debat.
For træerne står bogstaveligt talt i vejen for trafikken til museet. Derfor besluttede Aarhus Byråd allerede i 2017, at man vil fjerne de gamle seljerøntræer for at udvide vejen.
Det er siden blevet drøftet intensivt i Danmarks Naturfredningsforening.
- Der er rigtig mange dilemmaer i denne her sag, siger Sebastian Jonshøj, formand for foreningen i Aarhus.
For en udvidelse kræver, at man ophæver den såkaldte Fulden-fredning af træerne, og netop det blev onsdag diskuteret på et offentligt møde, hvor foreningen også deltog.
- Vi appellerer til, at man afsøger andre muligheder, og hvis man når frem til, at der ikke er andre, kommer Danmarks Naturfredningsforening ikke til at stå i vejen for det fredningsforslag, der indebærer en genetablering af alléen, siger formanden.
Planen er nemlig at erstatte de gamle træer med nye, der fortsat skal danne en allé, men give bedre plads til vejen.
Det er dog ikke noget, der falder i god jord hos en nabo til museet.
Vil ødelægge uerstattelig historie
I det nye fredningsforslag vil man udvide Moesgård Allé fra de nuværende cirka fire meter til en bredde på 6,5 meter, så der kan køre dobbeltrettet biltrafik med god afstand til træerne.
I stedet for de gamle seljerøntræer skal der plantes lindetræer. Derudover skal der etableres en sti til de bløde trafikanter.
Men ifølge Berit Wheler, der bor på Moesgaard Allé og deltog i mødet, vil planerne ødelægge uerstattelig naturhistorie. Derudover vil det resultere i mere og tungere trafik fra busser og lastbiler, der ellers ikke må køre på vejen i dag.
- Jeg har ikke noget imod generelt at fjerne gamle træer, men jeg synes, det her ville være en dødssynd. Det er et gammelt klenodie, jeg kender fra min barndom, siger hun.
Berit Wheler kan ikke forstå, hvorfor det er vigtigt at få udvidet vejen. Heller ikke selvom det drejer sig om et sikkerhedshensyn. Hun mener, at det bliver farligere med den tunge trafik, som en bredere vej vil medføre.
- Hvorfor sørger man ikke i stedet for, at folk overholder hastighedsbegrænsningen og tager farten af, når de skal passere bløde trafikanter? spørger hun.
Lever højst 20 år mere
Ifølge Danmarks Naturfredningsforening er den oprindelige fredning møntet på landskabsæstetikken, som alléen bidrager til. Og her mener man, at en ny allé kan gøre det samme.
Sebastian Jonshøj påpeger også, at det alligevel kun er et spørgsmål om tid, før den nuværende række af træer forsvinder.
- Det anslås, at træerne har et sted mellem 10-20 år tilbage at leve i. Jævnfør den praksis, kommunen i øvrigt udøver, vil de blive fældet som risikotræer et for et. Så alternativet til ikke at fælde dem er ikke at bevare dem de næste 100 år, siger Aarhus-formanden for naturfredningsforeningen.
Naboen Berit Wheler mener dog også, at den korte levetid, som træerne ellers har tilbage også handler om manglende vedligehold fra kommunens side.
- Hvis man havde passet de her træer med rettidig omhu og havde plantet et nyt, når der var et, der var væltet, så var de nået at blive store, siger hun.
Uenighed i byrådet
Den 30. september kommer Fredningsnævnet med sin indstilling til alléens fremtid. Derefter er det op til Aarhus Byråd at tage endelig stilling.
Her er der dog også uenighed.
Hos Venstre går man af hensyn til trafiksikkerheden ind for at udvide vejen og plante nye træer.
- Vi vil gerne sikre, at der ikke er så mange, der kommer til skade som nu. Det er cyklerne, der har problemer, og det er også bilerne, der kører ind i træerne, så vi er nødt til at gøre noget, siger Gert Bjerregaard, der er medlem af Teknisk Udvalg.
I Enhedslisten mener man ikke, at den øgede biltrafik skal diktere vejens udformning, men at den skal indrettes på de bløde trafikanters præmisser.
- Jeg går ikke ind for, at når ting er misligholdt, at de så bare skal rives ned. Vi har dygtige folk, der må kunne gøre, så det netop bliver en fredelig vej, hvor det er naturoplevelsen, der er i centrum, siger Solveig Munk, medlem af Teknisk Udvalg.