5.000 timer og 12.000 kroner: Lasse har lavet sit eget computerspil
Lasse Zacho Malver fra Aarhus har brugt tusindvis af timer på at udvikle sit eget computerspil.
Tusindvis af timer. Tusindvis af kroner af egen lomme. Og et til tider uoverskueligt projekt.
Lasse Zacho Malver fra Aarhus har givet alt, hvad han kunne for at blive færdig. Ene mand har han siddet med det fra start til slut med ét mål: Han skulle lave sit helt eget computerspil.
- Jeg besluttede mig for at lave på projektet hver dag. Det kan være fem minutter eller 12 timer. Når jeg gik i seng om aftenen, skulle jeg bare være kommet lidt tættere på at færdiggøre spillet, fortæller Lasse Malver til TV2 ØSTJYLLAND.
Den 24. august lykkedes det endelig. Lasse udkom med sit spil ”Calturin” på spilhjemmesiden Steam. En nervepirrende oplevelse for Lasse, da han endelig skulle vise verden, hvad han havde arbejdet på det sidste halvandet år.
- Da jeg udgav det, var jeg mest af alt nervøs for, at noget skulle gå galt. Det skete heldigvis ikke, så det var en forholdsvis god lancering, siger han.
Programmering er et redskab
At blive spilprogrammør var dog ikke noget, der lå lige til højrebenet for 31-årige Lasse Zacho Malver. Han er bachelor i engelsk og filosofi og havde aldrig prøvet at programmere, før han gik i gang med at lave computerspillet.
Men da en af hans venner en dag skiftede karriere fra biolog til at programmere hjemmesider, vakte det også Lasses interesse.
- Han var sådan, ”Lasse, jeg synes, at du skal gøre det samme”. Problemet var, at jeg havde svært ved at finde motivationen til at programmere hjemmesider. I stedet gik jeg på kompromis, og lærte at programmere, men programmere spil. Hvis det ikke var for min ven, så havde jeg nok ikke kastet mig ud i det, siger Lasse Malver.
Selvom han ikke havde prøvet at programmere før, har computerspil altid været en af Lasses store interesser. Han ser derfor programmeringsdelen som et redskab til at kunne lave sine spil.
Han fortæller, at han har brugt cirka 4-5000 timer i alt på i første omgang at lære at programmere, så prøve at lave et multiplayer spil og derefter lave Calturin i sin nuværende form.
- Hvis jeg havde haft et normalt arbejde i 5000 timer, havde jeg nok været bedre stillet økonomisk. Der er nogle ting, hvor ens sjæl kalder og nogle, hvor den praktiske side kalder. De seneste år har jeg fokuseret meget på, hvad min sjæl siger, men det kan godt være, at jeg skal fokusere lidt mere på det praktiske nu, siger Lasse Malver.
Tjener ingen penge
Selvom spillet nu er udkommet, er det dog ikke endnu en ny levevej for Lasse Malver. Han har selv brugt 12.000 kroner på at udvikle spillet, og der er umiddelbart ikke udsigt til, at det bliver tjent hjem foreløbigt.
Spillet koster cirka 50 kroner at købe, hvor af platformen, Steam, tager cirka en tredjedel af prisen. Og med et forventet begrænset salg, kommer han ikke til at kunne betale huslejen for indtjeningen på spillet.
Hvad er Calturin?
Calturin er et 2-D spil, hvor man styrer en troldmand.
Som troldmand er du blevet genoplivet af en necromancer, der lover dig din frihed, hvis du opfylder hans opgaver. Du skal rejse gennem portaler for at kæmpe mod dødsensfarlige væsner.
Du kommer til at kæmpe mod otte bosser, to "smertestier" og en hær, før du gennemfører spillet.
Det tager cirka tre timer at gennemføre spillet.
- Det, man skal regne med, når man laver sit første spil, er, at folk ikke rigtig kommer til at spille det, og man kommer ikke til at sælge noget, siger Lasse Malver.
Han havde derfor heller ikke de store forventninger, da han udgav ”Calturin”. Derfor er Lasse også blevet overvældet af de positive anmeldelser og de personer, der rent faktisk har købt det.
- Første gang, at jeg så, at en havde spillet mit spil og uploadet det på YouTube, det var simpelthen den fedeste halve time af mit liv nærmest, siger Lasse Malver med et grin.
Vil leve af spil
På trods af den beskedne indtjening, er Lasse stadig optimistisk om, at han i fremtiden kan leve af at være spiludvikler. Han fortæller, at de mere rutinerede spiludviklere siger, at man ikke skal regne med at tjene penge på de første 5-10 spil, man udgiver. Det kommer dog ikke til at stoppe Lasse.
- Nu tænker jeg lidt mere praktisk, økonomisk. Jeg vil gerne kunne leve af at lave spil. Og det er en kæmpe udfordring, siger han.
Selvom pengene endnu ikke er kommet, på trods af den store arbejdsindsats, er Lasse stadig glad for, at han gjorde det.
- Hvis jeg ikke havde gjort det færdigt, så tror jeg, at jeg havde fortrudt det resten af mit liv.