VisitAarhus: Man glemmer næsten at glæde sig over succesen
De positive omtaler af Aarhus står i kø i internationale medier, og det er vand på VisitAarhus’ mølle
Siden 2014 har VisitAarhus, VisitDenmark og Aarhus2017 været på charmeoffensiv for at lokke udenlandske journalister til byen for at promovere Aarhus frem mod kulturåret 2017.
Og det må siges at have virket. Senest har den store engelske netavis Independent gjort Aarhus til et af 12 rejsemål, der skal opleves i 2017.
- Det er jo vildt. Strategien er, at vi skal gøre Aarhus til en europæisk by, og det har vi arbejdet med i to et halvt år, kulminerende med at vi i 2016 har haft 180 udenlandske journalister på besøg. Der kommer artikler om Aarhus i internationale aviser stort set hver eneste dag lige i øjeblikket, siger direktør hos VisitAarhus Peer H. Kristensen til TV 2| ØSTJYLLAND.
Han forventer at Aarhus ved udgangen af 2017 er i en helt anden international position, end byen var, da promoveringsarbejdet for alvor begyndte i 2014.
- Vi smiler hver dag, når vi ser en ny artikel komme frem, men det er næsten blevet hverdagskost, så man glemmer at glæde sig over det. Men så tænker man tilbage på for to år siden, da vi havde 18 besøgende journalister om året, og så kan man godt se, at det går godt, siger Peer H. Kristensen.
Blandt alle de internationale omtaler er der dog en, der er højere i direktørens agtelse end de andre.
- Det allervigtigste, vi oplevede i 2016, var da vi var nummer to på Lonely Planets liste over byer, man skulle besøge i Europa. I det øjeblik var vi blåstemplede som turistdestination. Vi var aldrig kommet ind på den liste, hvis vores produkt ikke var i orden, så det er den allervigtigste. Da vi startede projektet var det vores drøm at komme på den liste, men at vi skulle være der inden for to år, det havde jeg aldrig troet på, siger Peer H. Kristensen.