Vil have flere norske turister
VisitAarhus satser på at lokke normændene til Aarhus
Der skal flere nordmænd til Aarhus. Det er det mål, VisitAarhus har opstillet.
Norge er i forvejen VisitAarhus' største marked - 44.810 overnatninger blev købt på norske kreditkort i Aarhus i 2014.
Men nu skal endnu flere normænd blive interesserede i at besøge Smilets By.
- Det er et særligt interessant marked, fordi det er her Aarhus er mest kendt, siger direktør i VisitAarhus Peer H. Kristensen til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Han forklarer, at turistorganisationen arbejder på tre niveauer for at tiltrække turister: Først skal der opbygges et kendskab til Aarhus, dernæst skal kundskabet udbredes - altså folks viden om byen - og sidst skal byen blive turisternes præference:
- Der er mange i Norge, der har kendskab til Aarhus, men nu skal der arbejdes på kundskabet, lyder det fra VisitAarhus-direktøren.
Inviterer norske rejsejournalister
Turistorganisationen har nu inviteret 15 af Norges mest førende rejsejournalister på besøg for at opleve Aarhus.
- Ideen er at tease dem, forklarer Peer H. Kristensen.
Først skal journalisterne til Moesgaard Museum, derefter skal de "smage" på Aarhus på Restaurant Frederikshøj, hvor køkkenchef Wasim Hallal byder på smagsoplevelser, der senest har høstet stor ros af madguiden 'White Guide'.
Og til sidst skal journalisterne høre om planerne for Aarhus som Kulturhovedstad i 2017.
- Vi har fokus på Aarhus 2017, og i sidste ende handler det om at få så mange spaltemilimeter fra journalisterne som muligt. Derfor skal de blive klar over den transformation, Aarhus er ved at gennemgå, fra at være en hyggelig by til en by med mere indhold og flere kulturtilbud, siger Peer H. Kristensen.