Tomme sæder: Fans svigter ACH og SIF

De østjyske 1. divisionsklubber har svært ved at lokke tilskuerne ud på stadion

Laveste tilskuertal i 25 år! Det er, hvad fodboldklubben Silkeborg IF har måttet sande dette efterår. Heller ikke i Horsens har man formået at lokke tilskuerne til. Her oplever klubben det laveste tilskuertal siden 2002.

- Det er meget skuffende, og er nok kulminationen på vores tilstand som elevatorhold, som folk er blevet trætte af. Allerede under sæsonen i Superligaen sidste år begyndte det at gå nedad, siger administrationsmedarbejder hos Silkeborg IF, Anders Madsen til tv2oj.dk.

I efteråret har klubbens tilskuersnit på hjemme- og udebane været på sølle 1434 tilskuere mod eksempelvis 4659 for tre år siden. Hos AC Horsens er der også overvejende skuffelse at spore, men et glimt af optimisme ser man dog.

- Jeg mener, at spillerne har fortjent større opbakning med de resultater, som de har præsteret. Endnu mangler vi dog stadig Vejle på hjemmebane, som plejer at tiltrække mange. Hvis vi ligeledes kæmper med om oprykning i foråret, så er der grund til at tro på forbedringer, forklarer ansvarlig for salg og marketing i ACH, Søren Jochumsen.

I Horsens har man haft et snit på 1444 tilskuere i den netop overståede halvsæson. Det er langt under de over 5000 fans, man havde i 2011/12 sæsonen.

Gør meget for at få flere tilskuere

I begge klubber kan man mærke konsekvenserne af det faldende tilskuertal, som fører mindre stemning på stadion med sig.

- Spillerne er da kede af det, og synes det er klart fedest med massiv opbakning. Enkelte har da også ytret, at de ikke kan forstå det, når nu det går fint på banen, fortæller Søren Jochumsen til tv2oj.dk.

Derfor arbejder både ACH og SIF da også på en initiativer, der skal vende udviklingen.

- Vi har for omkring et år siden oprettet en gratis børneklub, og spillerne er tit ude på skoler i området for at dele billetter ud og promovere klubben, siger Anders Madsen og bliver suppleret af Søren Jochumsen:

- Til alle vores hjemmekampe har vi forskellige aktiviteter for tilskuerne. Det ville selvfølgelig være fedt med Rasmus Seebach i pausen, men har vi desværre ikke ressourcerne til. Vores oplevelse er også, at tilskueropbakningen er meget resultatorienteret.

Programmet har betydning

Begge steder lyder det, at det er et langt sejt træk at få flere på stadion. Især hvis fansene, som det er tilfældet i Horsens og Silkeborg, har været vant til Superligabold, og nu må tage til takke med den næstbedste række.

- Flere siger, at de kommer igen, når vi møder Brøndby og FCK, så det er lidt det, som vi er oppe imod, forklarer Søren Jochumsen.

En af de østjyske klubber, som er i Superligaen, og som har set en positiv udvikling gennem de seneste år, er Randers FC. Her har tilskuertallene været svagt stigende gennem de seneste tre-fire sæsoner.

- Dog ikke nok i forhold til hvad vi gerne havde set. Men lige nu i vinterpausen arbejder vi helt konkret med en række tiltag, der gerne skulle bære frugt i foråret. Kampprogrammet har også stor betydning, siger adm. direktør Hans-Peter Rasmussen.

I sidste sæson klarede kronjyderne sig godt med en fjerdeplads, men her havde man de øvrige tophold to gange på udebane. I år ser det bedre ud på den front.

Har mange afledte effekter

- Derfor håber vi også på en stigning. På hjemmebane vil vi gerne op omkring 6000 tilskuere i snit, så det er skam ikke, fordi vi har et skyhøjt mål. Det er et langt sejt træk at ændre folks adfærd, forklarer direktøren til tv2oj.dk.

I Randers har man på hjemme- og udebane ligget på et snit lige over 6000 de seneste tre sæsoner, imens det på hjemmebane har ligget 600-700 personer lavere.

- Vi så gerne flere på Randers Stadion. Det bringer en masse afledte effekter med sig. Spillerne kan altså mærke opbakningen, og i forhold til sponsorer har det også en betydning, fortæller Hans-Peter Rasmussen.

AGF har fra sidste sæson og til i år oplevet en massiv fremgang, som i høj grad formentlig skyldes oprykningen til Superligaen. Lige nu har klubben et tilskuersnit på 7615 i efterårssæsonen.