Strejke og blokade truer IC4-tog

Netop som firmaet Ansaldobreda langt om længe har speedet op med at fremstille de nye IC4- og IC2-tog, truer en omfattende strejke og blokade nu fabrikken i Århus.

IC4 skal fra januar gradvis gøres til rygraden i den kollektive fjerntrafik, og IC2 skal følge efter på sidebanerne. Men de hypermoderne togsæt er allerede ramt af massive forsinkelser, der især har noget med software at gøre.

Det skriver Århus Stiftstidende lørdag.

Nu skrues og loddes der dog endelig på livet løs i Augustenborggade i Århus. Det standser på onsdag eftermiddag klokken 15.15.

En underleverandør, der foreløbig beskæftiger 20-25 danske og italienske smede og elektrikere, vil ikke skrive overenskomst. Fagbevægelsen har forsøgt med det gode. Men breve til firmaet Mer Mec forbliver ubesvarede, selv om firmaets registrerede danske afdeling har adresse hos det anerkendte revisionfirma Deloitte.

Nu får de af grovfilen. El- og metalforbundene varsler strejke, og med sympatiaktioner vil den hurtigt brede sig DSB's lokomotivførere vil holde op med at flytte og prøvekøre de hypermoderne tog. På havnen vil man stoppe med at losse de sværgodsskibe, der jævnlig kommer ind med moduler i form af vognkasser og boggier. Transporten gennem byen vil standse. Og på selve samlefabrikken vil også Ansaldobredas egne folk med overenskomst, nedlægge arbejdet.

- Vi må beskytte vore medlemmers løn- og arbejdsvilkår. Vi skal have sikkerhed for, at også folk, som man trækker hertil gennem en underleverandør, får løn, feriepenge og pension efter danske forhold, siger faglig sekretær Ervind F. Poulsen, Dansk El-Forbund, til Århus Stiftstidende.