Børn elsker mudder: Smatkøkkener hitter i børnehaver
Fine arkitekttegnede legepladser er ikke lige sagen, når man er tre år og går i børnehave. Til gengæld er sand, vand og mudder en kæmpe vinder
Selvom der er masser af flotte klatre- og gyngestativer på daginstitutionernes legepladser, er det især lege med sand, vand og jord, der fanger børnenes interesse.
Det har forældrene i 10 daginstitutioner i Randers taget konsekvensen af. De har bygget udekøkkener på deres børns legepladser, hvor børnene kan boltre sig med at lave smatmad af jord og vand.
- Børn elsker at lege med mudder og vand og de elsker at efterligne det, de voksne gør. De oplever måske deres forældre i en aftensmads – eller morgenmadssituation, og så er det jo fantastisk, at de kan komme her over dagen efter og lege, at de laver nogle af de samme retter, siger Jannie Birkeskov Christensen, pædagogisk leder af Børnehuset i Spentrup til TV2 ØSTJYLLAND.
Masser af læring i mudder
Der bliver bygget sandkager og lavet muddersmoothies på livet løs. Og det er nogle trætte og beskidte børn, der bliver hentet af deres forældre om eftermiddagen.
- Jeg elsker at hente et beskidt barn hver dag. Det betyder, han har haft en god dag, siger Ina Wittrup, der er mor til Oliver på fire år, der går i børnehave i Børnehuset Spentrup.
Men det er ikke alt sammen sjov og ballade. Børnene får også en hel del ud af at lege sammen i en mudderpøl.
- Der er rigtig meget læring i forhold til at samles et sted som i et legekøkken. Det er et godt udgangspunkt, fordi vi kan bruge det til at lære nye ord, og man kan snakke om hvad tingene hedder, siger Jannie Birkeskov Christensen.
Arkitekttegnede legepladser gør ikke meget for fantasien
Helle Jantzen, der er dagtilbudsleder for de ti institutioner i Randers med udekøkkener, fik inspiration til køkkenerne gennem en engelsk forsker, der beskæftiger sig med det engelske begreb ”Mudkitchen”.
- Vores velstandssamfund tilbyder børn fine arkitekttegnede legepladser og legeredskaber. Det har betydet, at vi i en årrække har fjernet os fra de enkle læringsmiljøer, der appellerer til børnenes fantasi, fordybelse og frie udfoldelse, forklarer Helle Jantzen i en pressemeddelelse.
Børnene i de ti daginstitutioner har været i været i gang med at jonglere med potter og pander på legepladserne i et lille års tid.
Se indslaget om mudderkøkkenerne i Randers øverst i artiklen.