Rasmus går til frivillig eftersidning: - Jeg kunne have siddet og set Netflix
På to skoler i Randers sidder en lille gruppe fagligt stærke elever tilbage, efter deres klassekammerater er gået hjem. De har nemlig takket ja til ekstra undervisning
Det er sen eftermiddag på Hornbæk Skole i Randers. Mens de fleste skolebørn er gået hjem, sidder en lille gruppe elever med hænderne løftet nysgerrigt i vejret.
- Jeg har det fint nok med, vi får lidt senere fri, siger Frida Toft Lauritzen, der går i ottende klasse på Hornbæk Skole, til TV2 ØSTJYLLAND.
Der er da heller ikke tale om tvungen eftersidning eller en anden form for straf. Tværtimod sidder eleverne der ganske frivilligt.
- Det er elever, der gerne vil have ekstra undervisning, der er her, i modsætning til de elever, som kun er i skole, fordi de skal, siger Gabriel Christensen fra ottende klasse på Hornbæk Skole til TV2 ØSTJYLLAND.
Udvalgt til forsøgsprojekt
En række dygtige elever på Hornbæk Skole og Vestervangsskolen i Randers er blevet udvalgt til at deltage i treårigt forsøgsprojekt betalt af Randers Kommune.
- Det er deres egen lærer, der har udvalgt dem, og så er de blevet spurgt, om de havde lyst til at være med, og størstedelen af dem har jeg sagt ja til, siger Camilla Birch, der er matematiklærer på Vestervangsskolen, til TV2 ØSTJYLLAND.
De udvalgte elever er de dygtigste på henholdsvis syvende, ottende og niende årgang i dansk og matematik. Undervisningen på højt niveau i matematik foregår på Vestervangsskolen, mens danskundervisningen finder sted på Hornbæk Skole.
- Der er brug for at skabe nogle folkeskoler, hvor det at være dygtig er fedt og sejt, siger Kim Højer Hansen, der er skoleleder på Hornbæk Skole i Randers, til TV2 ØSTJYLLAND.
Bliver endelig udfordret
De dygtigste elever føler sig ofte overset i den danske folkeskole, og det skal forsøgsprojektet i Randers gøre op med.
- Lærerne skal fokusere på dem, der ikke er de bedste i klassen, og så bliver de bedste elever ikke altid udfordret, siger Malte Stær fra niende klasse på Vestervangsskolen.
Han sætter pris på, at han nu to eftermiddage om ugen får lov til at lægge hovedet ordentligt i blød til ekstra undervisning i matematik.
For det kan godt blive småkedeligt at gå i skole, når man føler, at det hele er lidt for nemt, fortæller Kristine Høj fra samme årgang.
- Jeg kan godt lide at udfordre mig selv, selvom det ofte er svært. Det med at presse sig selv, så man bliver bedre, er jeg stor fan af, siger hun.
Klassekammeraten Rasmus Hansen har det lidt på samme måde.
- Jeg vil ikke sige, at jeg keder mig i skolen, men jeg mangler det her, hvor jeg sidder og tænker: Hvad gør jeg? siger han, og derfor skrotter han gerne andre eftermiddagsaktiviteter for at deltage i ekstraundervisningen:
- Jeg kunne sidde hjemme og se Netflix, men jeg vælger at tage til matematik.
Efter 10 ugers undervisning bytter lærerne på de to skoler plads, så eleverne på begge skoler får mulighed for at blive undervist i både dansk og matematik på højere niveau.