Pornobladet er døende - internettet overtager erotikken

Porno på papir er på vej til at uddø. I stedet tager internettet over, mener århusiansk medieforsker.

De letpåklædte damer på forsiden af Ugens Rapport kunne underholde en hel generation af drengerøve i 1970'erne. Men i dag tilhører porno og erotik internettet, fortæller Karen Klitgaard Poulsen, medieforsker ved Aarhus Universitet.

- Der er ikke nogen stor fremtid for porno på tryk. Der kan allerhøjest blive et meget lille supplement til den enorme mængde af porno, som ligger frit tilgængeligt på nettet,« mener Karen Klitgaard Poulsen.

Dele af de oprindelige Ugens Rapport har dog overlevet i magasinverdenen i dag, mener Søren Anker Madsen, forfatter til bogen 'Historien om Ugens Rapport'.

- Magasinet M! har genopfundet formlen fra det gamle Rapport. Ligesom den- gang dyrker man her klassisk drengerøvsjournalistik, hvor ting bliver testet, eller hvor man kan finde lange reportager om eksempelvis forsvundet naziguld, siger Søren Anker Madsen.

Men hvor det oprindelige Ugens Rapport bøjede sig for presset fra sine ejere om at fokusere mere på porno og nøgne piger, så afviser M!'s redaktør, Lasse Schelbeck, at det vil ske for dem.

- Det, der fungerede i 1970'erne, vil ikke fungere i dag. Selvfølgelig har vi også en afklædt dame på forsiden ligesom i Ugens Rapport, men pornografi er en ting, som alle let kan finde på internettet, og derfor vil vi aldrig bevæge os i den retning. Det ville vores læsere heller ikke synes om, siger Lasse Schelbeck til metroXpress.

Rapport Ugens Rapport blev grundlagt i 1972 og havde en enorm succes i slutningen af 1970'erne, hvor bladet solgte op imod 200.000 eksemplarer om ugen. Bladets varemærke var en blanding af reportager, billedserier og afklædte piger.

I 1980'erne og 90'erne udviklede bladet sig langsomt til et regulært pornoblad i et forsøg på at kompensere for det faldende oplag. I 1991 blev Ugens Rapport til et månedsmagasin, og i dag sælger bladet mellem 8.000 og 12.000 eksemplarer om måneden.

Kilde: metroXpress