Patienterne tages med på råd
Aarhus Universitetshospital bruger patienternes ønsker til at foretage ændringer
På Aarhus Universitetshospital bliver patienter i højere grad taget med på råd, når de skal indlægges eller opereres.
Formålet er at sikre et bedre arbejdsmiljø, mindre ventetid og ikke mindst større tilfredshed for patienterne.
Det seneste år har i alt ni ud af hospitalets 52 afdelinger sat fokus på at lytte patienternes ønsker og inddrage dem i deres egen behandling:
- Vi troede, vi inddrog patienterne, men det viser sig, at det gjorde vi måske ikke. Men med det her nye tiltag, så gør vi det helt sikkert, siger forløbskoordinator Kristin N. Jornsdottir.
Det er et stort plus, lyder det fra en af patienterne, Marie Jakobsen, som jævnligt kommer på hospitalet for at få udvidet sit spiserør, efter at hun for to år siden var gennem en større operation efter at have fået konstateret cancer i spiserøret:
- Det er en ændring af sygehuset. De hører efter, hvad man siger. Det er ikke sådan, at de er ligeglade med, hvad man foreslår og siger, fortæller Marie Jakobsen.
Læs også
Marie Jakobsen og andre spiserørspatienter måtte før i tiden vente i en seng på en stue, indtil der var hul i operationsplanen. Men i dag er det ændret - efter patienternes ønske. Arbejdsgangene er færre, og i stedet for at vente kommer de ind som de første.
Spiserørspatienterne skal nu også selv vurdere, hvornår en udvidelse er nødvendig. Noget, der både har sparret Marie Jakobsen og sygehuset tid og penge.
Før kom hun planmæssigt hveranden uge - nu kommer hun i stedet hveranden måned.
I indslaget øverst i artiklen kan du tage med Marie Jakobsen på sygehusbesøg og høre mere om de ændringer, der er lavet på sygehuset.