Naturvidenskaben på vej tilbage til højskolerne

Gellerup Højskole ved Århus forsøger at lokke kursister til skolen med naturvidenskabelige fag.

Formler og grafer, forsøg og konstruktioner. Det lyder ikke som klassisk højskolestof, men flere steder i landet går de pressede skoler nu nye veje i forsøget på at lokke folk til.

Kurser om eksempelvis hjerneforskning, naturvidenskabens idéhistorie, astronomi og naturens videnskab spreder sig langsomt, og på Gellerup Højskole ved Århus bliver naturvidenskab og teknologi ligefrem udgangspunktet for skolens virke, når den åbner til august. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Det sker i håbet om at åbne for en niche, der kan lokke nye folk til højskolerne, forklarer skolernes forstandere, men også i troen på, at der er behov for at udvide det traditionelle dannelsesbegreb, siger Kasper Graarup fra Gellerup Højskole.

- Der har i mange år været en tendens til, at dannelse har at gøre med at finde sig selv i sig selv. Men dannelse bør også handle om, hvordan verden mere fagligt og teknisk hænger sammen, eksempelvis inden for sundhed og ernæring eller klima- og miljøteknologi. Den form for solid faglighed mangler i højskoleverdenen, og vi tror på, at der både er behov og interesse for den, siger han.

Gellerup Højskole samarbejder blandt andet med Det Naturvidenskabelige Fakultet på Aarhus Universitet, der lige nu oplever massiv succes med sin åbne, naturvidenskabelige foredragsrække. Flere end 2000 danskere melder sig til hvert foredrag, så de må holdes i flere sale på samme tid via tv-transmitteringer.

Den begejstring skal nu føres videre ud i højskoleregi, forklarer kommunikationschef Jens Dybkjær Holbech:

- Der er et kæmpe potentiale i at brede interessen for naturvidenskab ud, hvor der er mere tid til at fordybe sig. I Gellerup bor desuden mange nydanskere, der kommer fra en kultur, hvor naturvidenskaben står endnu højere end herhjemme, så vi håber på at kunne skabe en succes, siger han.

Og det er der bestemt mulighed for, vurderer højskoleekspert og professor på Danmarks Pædagogiske Universitet Ove Korsgaard. For naturen er de senere år igen blevet et tema i højskolen med fokus på blandt andet økologi og menneskets forhold til naturen i det hele taget, påpeger han, og et teknologisk og naturvidenskabeligt fokus vil være en oplagt forlængelse. Ikke mindst fordi der er et stigende behov for sikker viden omkring en stadig mere teknisk verden.

- Man kan sige, at vores forhold til verden er blevet videnskabeliggjort de senere år, og det åbner en spændende mulighed for, at højskolerne vender tilbage til udgangspunktet fra 1840'erne og 1850'erne, hvor der i høj grad blev undervist i natur-videnskabelige fag, siger
han.

Spørgsmålet er, hvordan videnskaben lader sig forene med humanioraen i dag. Opgøret mellem de to erkendelsesområder er tidligere ikke gået stille af, men en ny kamp har dog lange udsigter. Dertil spiller naturvidenskaben stadig en alt for lille rolle på dannelsesområdet.

- Men udviklingen kunne godt foranledige en god diskussion om, hvad højskolernes rolle og indhold egentlig skal være, mener Ove Korsgaard.

/Ritzau