Museer må satse på blockbustere
ARoS åbner udstilling med kongelige malerier
Om godt en uge åbner kunstmuseet ARoS en stor udstilling med både dronning Margrethes og prins Henriks værker, og dermed håber det aarhusianske museum at have skabt en af de populære sællerter, som i stadig højere grad er blevet nødvendige, hvis kunstmuseet skal lokke nok mennesker til for at få økonomien til at stemme.
Billedet er det samme på Arken, Louisiana og Statens Museeum for Kunst, hvor direktørerne alle bekræfter, at de oftere end før er tvunget til at satse på brede udstillinger, der kan få rigtig mange mennesker gennem tælleapparaterne.
Det skriver Politiken søndag.
- Det er skidt, hvis museerne kun skal lave brede storsælgende udstillinger, men det er godt, at de tvinges til at få mange mennesker i tale - især hvis de, museerne, har noget at sige, siger Poul Erik Tøjner, direktør på Louisiana, til Politiken. Han får opbakning af sin kollega fra ARoS:
- Hvis det, man viser, er tilpas interessant, og museerne kan stå inde for det, så synes jeg egentlig, det er okay med blockbustere, siger Jens Erik Sørensen til Politiken.
ARoS løb for seks år siden ind i en udmarvende krise, fordi museet insisterede på at vise international samtidskunst uden at skele til, om folk rent faktisk havde lyst til for eksempel at se den amerikanske kunstner Paul McCarthys bloddryppende figurer af nøgne mænd. Hvilket folk så ikke havde. Efter tre år med underskud lagde ARoS kursen om og begyndte at udstille nogle af de store moderne klassikere som Asger Jorn og - ikke mindst - Edvard Munch. Så kom folk rendende.
- Der er ikke noget ved at gå rundt og lave noget, som der ikke kommer publikum til. Og når man først har haft én blockbuster og ligesom har vænnet sig til at have mange mennesker i huset, så vil man godt have én mere, siger Jens Erik Sørensen til Politiken