Letbanedirektør efter ulykke: - Det er dybt tragisk

En såkaldt sikret letbaneoverkørsel var under opdatering af Banedanmark, da ulykken, der kostede en far og hans søn livet, fandt sted, lyder det fra en dybt berørt letbanedirektør.

00:20

Lørdag eftermiddag tjekker teknikere lyden og lyset på den overkørsel, hvor et letbanetog og en personbil tidligere lørdag stødte sammen. Video: Øxenholt foto

Lørdag formiddag kolliderede et letbanetog og en norsk indregistreret personbil ved Trustrup på Djursland. En far og en søn mistede livet. En anden voksen og et barn, der også befandt sig i personbilen, meldes uden for livsfare og befinder sig på Skejby Sygehus i Aarhus.

Læs også Far og søn død efter sammenstød mellem letbane og bil

Direktøren for Aarhus Letbane, Michael Borre, udtaler til TV2 ØSTJYLLAND, at han er dybt berørt af situationen:

- Det er dybt tragisk, og det er klart, at jeg er berørt af det. Især fordi vi ikke ved hvorfor, det er sket. Mine tanker går til de efterladte og de pårørende, og vi afventer nu Havarikommissionens undersøgelse, siger Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.

01:10

VIDEO: Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane, kommenterer på ulykken.

Luk video

Overkørslen var under opdatering

Ulykken skete ved letbaneoverkørslen ved Albøgevej i Trustrup. Michael Borre oplyser til TV2 ØSTJYLLAND at ulykken er sket, idet et letbanetog med høj hastighed kørte gennem overkørslen, ramte bilen og derfra slyngede den ind i en kørestrømsmast.

Vi skal nu finde ud af, om lysanlægget og blinkeren har fungeret. Derfor afventer vi Havarikommissionens undersøgelse, før vi kan sige mere om det.

Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Der er ingen bomme ved overkørslen, men et lysanlæg og en blinker. Ifølge Michael Borre var Banedanmark ved at opdatere overkørslen, inden ulykken indtraf:

- Banedanmark er i gang med en række ombygninger derude som led i et projekt, der handler om at sætte hastigheden op, så vi kan køre 100 kilometer i timen på hele strækningen. Der er mellem fire og fem overkørsler, der endnu ikke er opgraderet. Vi ved ikke, om Banedanmarks ombygning kan have spillet ind. Det er det, Havarikommissionen skal undersøge nu, siger Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND. 

Teknikere er lørdag eftermiddag til stede ved ulykkesstedet for at undersøge overkørslen. Foto: Øxenholt foto

Han understreger desuden, at overkørslen lever op til de regler, der er på området: 

- Overkørslen er en sikret overkørsel, og der er intet unormalt i, at der ikke er et bomanlæg. Vi skal nu finde ud af, om lysanlægget og blinkeren har fungeret. Derfor afventer vi Havarikommissionens undersøgelse, før vi kan sige mere om det, siger Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.

Overkørslen er en sikret overkørsel, og der er intet unormalt i, at der ikke er et bomanlæg. Vi skal nu finde ud af, om lysanlægget og blinkeren fungerede.

Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Lørdag eftermiddag er teknikere ved at tjekke lyden og lyset på overkørslen. Det er altså endnu ikke slået fast, hvad der var grunden til ulykken.

Letbaneselskabet vil understøtte Havarikommissionen med de data, de skulle have brug for i deres undersøgelse af ulykken. Så snart kommissionen er færdig med undersøgelsen, vil letbaneselskabet fjerne toget og undersøge dets skader.

Uheldet skete ved Albøgevej i Trustrup på Djursland. Foto: Google Maps

Store forsinkelser og aflysninger i letbanetrafikken

Trafikselskabet Midttrafik oplyser på deres hjemmeside, at der vil være store forsinkelser og aflysninger i forbindelse med ulykken.

Fra Michael Borre lyder det:

- Vi kører med stærk nedsat trafik, da ulykken påvirker hele systemet. Vi bestræber os på at få almindelig drift op at køre så hurtigt som muligt, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Vi kører med stærk nedsat trafik, da ulykken påvirker hele systemet. Vi bestræber os på at få almindelig drift op at køre så hurtigt som muligt.

Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Klokken 18.30 lørdag lyder meldingen på Midttrafiks hjemmeside at kørslen på indre strækning og mod Odder og Hornslet forventes nogenlunde normaliseret over de kommende timer.

Kørslen er fortsat helt indstillet mellem Hornslet og Grenaa. De indsatte erstatningsbusser tages ud af drift fra kl. 19. Du kan finde alternative rejseveje på Rejseplanen, hvor du skal fravælge letbanen som "transportform".

Kunder på strækningen mellem Hornslet og Grenaa kan benytte sig af Midttrafiks rejsegaranti.

Letbaneselskabet afventer nu Havarikommissionens undersøgelse af ulykken. Foto: Per Øxenholt - Ritzau Scanpix