Kattegatbro har lange udsigter

Det kræver et utal af undersøgelser, inden en eventuel ny bro over Kattegat kan realiseres.

Danskerne skal ikke gøre sig store forhåbninger om at køre over en Kattegatbro, før Ruder Knægt bliver konge, erfarer Berlingske Tidende.

Hvis projektet i det hele taget kan realiseres, skal der gennemføres så mange og omfattende
undersøgelser, at pylonerne tidligst kan rejse sig om nogle årtier.

Sådan lyder de første skøn i Transportministeriet og broselskabet Sund & Bælt, som begge vurderer, at en fastforbindelse over Kattegat i givet fald bliver danmarkshistoriens absolut største og mest komplekse byggeprojekt.Man skal bygge det, der svarer til to Storebæltsforbindelser på én gang.

Dertil kommer nye motorveje og dobbeltsporede jernbaner på den jyske og sjællandske landside samt en vej- og baneløsning på Samsø, oplyser transportminister Flemming Hansen (K).

- Der bliver nemt tale om beløb på 50 til 100 mia. kr., og det sætter jeg ikke et flueben ud for, før jeg ved, hvad vi taler om. Det er som om, at nogle af dem, der udtaler sig om en Kattegatbro, lever lidt for meget i en fantasiverden. Den vil jeg gerne bringe dem ud af ved at få nogle tal på bordet, siger Flemming Hansen.

Ifølge transportministeren kan en undersøgelse af Kattegatbroen til cirka 40 mio. kr. tidligst sættes i gang til næste år.