Jyllands-Posten skal redesignes

Svensk avisdesigner skal stå for projektet

Jyllands-Posten, der har 143 år på bagen, skal igennem en relancering. Og det skal den svenske avisdesigner Anna Thurfjell stå i spidsen for.

Avisen, med hovedkontor i Viby ved Aarhus, har ansat den 38-årige svensker som ny designchef. Anna Thurfjell har stået i spidsen for designarbejdet på Svenska Dagbladet i Stockholm gennem 10 år. Hun har her placeret den svenske avis på verdenskortet for vellykket design.

Samlet er det blevet til hele 138 designpriser - herunder to priser for at have kreeret "Europas bedst designede avis" (European Newspaper Competition, 2009) og "Verdens bedste designede avis" (The Society For News Design, 2005).

- Anna Thurfjell kan alt det, som en moderne designchef skal kunne, siger Pierre Collignon, chefredaktør på Jyllands-Posten, i en pressemeddelelse.

- Hun kan få den kreative fabrik til at fungere i dagligdagen. Hun forstår udfordringerne i både avisproduktion og digital publicering, og hun er samtidig i stand til sikre den langsigtede, brandunderbyggende designudvikling, siger Pierre Collignon.

Den første opgave, som Anna Thurfjell skal kaste sig over, er ansvaret for at fuldende et redesign-projekt, som Jyllands-Posten har indledt med sigte mod efteråret.

Projektet udføres af det skotske designbureau Palmer/Watson, som Jyllands-Posten tidligere har samarbejdet med.

- Vi styrker Jyllands-Postens muligheder for at udvikle det rigtige design markant med ansættelsen af Anna Thurfjell, siger Pierre Collignon.