Hjælp til erhvervslivet

Virksomheder skal have god kundeservice

Arkivfoto.

Det skal være slut med kommunale forhindringsforløb og besvær med at finde rundt i reglerne for de erhvervsdrivende i Randers Kommune.

I stedet skal virksomhederne betjenes bedst muligt og have kundeservice. Derfor opretter kommunen nu konceptet Erhvervsservice. Det består af et team, som fremover

betjener erhvervslivet med alt fra byggesager og tilladelser til etablering og svar på enkeltspørgsmål.

- Erhvervsmiljøet i Randers Kommune skal blive endnu mere serviceminded. Det er væsentligt, at virksomheder får en stærk og hurtig service hos kommunen. Samtidig sænker vi jo dækningsbidraget med vores budgetforlig. Vores mål er, at Randers er attraktiv som erhvervskommune. Vi betragter virksomhederne som kunder, der skal opleve et serviceorienteret miljø, siger Daniel Madié (K), der er formand for erhvervsudvalget i Randers Kommune.

Teamet Erhvervsservice består fra start af fire sagsbehandlere med hver deres profil inden for erhvervsområdet. Uanset hvilket spørgsmål en virksomhed ønsker at få afklaret hos Randers Kommune, kan det fremover ske ved henvendelse til Erhvervsservice. Teamet er dannet af medarbejdere fra afdelingen Erhverv og Udvikling og forvaltningen Miljø og Teknik, og går på tværs af kommunens mange forvaltningsområder.

- Det handler om virksomhederne og om at ændre vores tilgang til virksomheder fra at have fokus på et enkelt fagområde til at have fokus på den hele virksomhed i vores service. Erhvervslivet skal simpelthen opleve, at vi er nemme at komme i kontakt med, at vi lytter og hjælper med at finde løsninger. Hvis en virksomhed henvender sig med ét spørgsmål, for eksempel for at søge en byggetilladelse, så finder vi ud af, om virksomheden også skal have yderligere tilladelser og hjælper med det samme, fortæller Lene Andersen, direktør for Miljø og Teknik i Randers Kommune.