Gymnasie-elever laver film om moralske tømmermænd

Fuldemandsbeskeder og sorte huller i hukommelsen. Det er ikke altid lige sjovt at vågne op efter en fest. Det sætter to østjyske gymnasier fokus på

01:58

Kom med bag om optagelserne til Skanderborg Gymnasiums kortfilm om unges alkoholkultur.

Hvis man gik en tur ned ad gangene på Skanderborg Gymnasium i dag, ville man højst sandsynligt tænke, at der var noget galt med eleverne - og ledelsen - på skolen.

Flere af eleverne virkede nemlig fulde og uoplagte.

En af eleverne på Skanderborg Gymnasium i dag.

Det var de dog ikke.

De var blot i gang med at optage en kortfilm i forbindelse med kampagnen "Fuld af liv," som Trygfonden, Kræftens Bekæmpelse og Lommefilm laver for 2500 1.G-elever i hele landet for at sætte fokus på unges drukkultur.

- Vi er ret overbeviste om, at det med at involvere eleverne i processen gør, at det sætter sig i kroppen, og det kan være noget, man kan vende tilbage og snakke om i løbet af de tre år, de går på gymnasiet, siger Martin Spenner, der er partner i Lommefilm. 

00:51

Her er et eksempel på én af de videoer, som eleverne lavede.

Luk video

'Jeg dummede mig'

Foreningerne har inviteret tolv gymnasier til at deltage i filmkonkurrencen "Drik mindre - opleve mere," hvor eleverne skal lave små kampagnefilm, der sætter fokus på bagsiden af festkulturen blandt unge. I Østjylland deltager Skanderborg og Favrskov Gymnasium.

Jeg tror måske, at folk glemmer det, når de er til festen. Jeg tror bare, at folk lever i nuet.

Anna Vindfeldt Bottke, Elev, Skanderborg Gymnasium.

Formålet med konkurrencen er at få unge til at blive bedre til at kommunikere med hinanden om, hvad der kan gå galt, hvis man drikker for meget. Noget, som eleverne på Skanderborg Gymnasium synes, giver mening.

- Der er en masse unge - hvis ikke alle - der kommer til at vågne op en dag og tænke: 'Hold da op, jeg dummede mig godt nok i går aftes', siger 16-årige Caroline Ingemann-Rasmussen

Virker ikke

Nogle af eleverne tror dog ikke, at kampagnefilmene vil få dem til at tænke sig ekstra om, når de er til fest.

- Måske vil det virke på den korte bane, men jeg tror ikke, at det vil hjælpe på den lange bane, siger 16-årige Anna Vindfeldt Bottke og uddyber:

- Jeg tror måske, at folk glemmer det, når de er til festen. Jeg tror bare, at folk lever i nuet, siger hun.

16-årige Anna Vindfeldt Bottke er skeptisk over for kampagnen.