Fejl hos hver sjette patient

17 pct. af de indlagte patienter i Region Midtjylland oplever, at der bliver begået fejl, mens 13 pct. af de ambulante patienter oplever fejl.

En ud af fem indlagte patienter og en ud af seks ambulante patienter oplever, at der sker fejl, når de har været i kontakt med de danske sygehuse.

Oveni oplever en stor del af patienterne, at personalet tog dårligt eller virkelig dårligt hånd om fejlene, da de blev opdaget.

Det viser en ny undersøgelse, hvor over 100.000 patienter på landsplan har svaret på, hvor tilfredse de var med deres behandling, skriver Midtjyske Medier.

Resultaterne for Region Midtjylland bygger på svar fra knap 9000 indlagte patienter og godt 19.000 ambulante patienter, og selv om fejlprocenterne her i regionen er lidt lavere end på landsplan, så erkender regionsrådsformand Bent Hansen (S), at det ikke er godt nok.

17 procent af de indlagte patienter i regionen oplevede, at der blev begået fejl, mens 13 procent af de ambulante patienter oplevede fejl.

- Tallet er for højt, og vi skal være bedre til at forklare, at det er rigtigt, det, der foregår, men vi skal også gøre det bedre,« siger Bent Hansen.

Han mener, at en fejlprocent på fem procent vil være rigtig flot.

- Det skal gøres ved, at patienterne melder tilbage, når de har oplevet en fejl, så vi ad den vej kan få en lærende organisation. Og vi skal bruge kvalitetssikringsprogrammer og indarbejde rutiner, så der sker færre fejl, siger Bent Hansen.

<i>Kilde: Midtjyske Medier</i>