Ejer af Kaffegal: - Jeg genkender ikke kritikken

I mere end 20 år har Café Kaffegals direktør Brian Sørensen arbejdet som social entreprenør - nu beskylder de, der var hans ansvar - Brian Sørensen for at køre dem i sænk

03:11

Tretten tidligere medarbejdere på Café Kaffegal kommer med hård kritik af stedets arbejdsmiljø. Her kan du høre den daglige leder af Café Kaffegal, Brian Sørensen, svare på kritikken.

Han er vinder af Fællesskabsprisen. Han er manager for ØKOgal og Café Kaffegal. Vinder af Byens Bedste Café. Og på visitkortet står desuden betegnelsen: CEO & specialkonsulent hos Social Business House.

Brian Sørensen er manden, om hvem Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, (S) i 2016 omtalte således til TV2ØSTJYLLAND:

- Jamen, Brian har jo fået fællesskabsprisen, fordi for eksempel Café Kaffegal jo bare er et super fint sted, og alle taler om det rummelige arbejdsmarked, Brian skaber det faktisk.

Læs også Eksperter: Kommune burde have grebet ind over for Kaffegal

Arbejdsmiljø begravet af kommunen

Brian Sørensen er en mand med mange forbindelser og med et stort engagement i samfundets svageste.

Men nu har 13 af disse valgt at stå åbent frem for at tale ham imod.

De mener, at der er flere sider af sagen – og at deres og andres klager om et dybt kritisabelt arbejdsmiljø er blevet begravet fra Aarhus Kommunes side, der ufortrødent er blevet ved med at sende nye folk til Kaffegal trods klagebreve og kommunens egne undersøgelser.

07:57

Tretten tidligere medarbejdere på Café Kaffegal i Aarhus kommer med hård kritik af deres tidligere arbejdsplads. I årevis er Kaffegal ellers blevet fremhævet for at få psykisk sårbare tilbage på på arbejdsmarkedet. Anklagerne lyder på mobning og chikane. De tidligere ansatte mener også, at Aarhus Kommune har vendt det blinde øje til.

Luk video

Undres uendeligt

Brian Sørensen har bedt TV2 ØSTJYLLAND om at komme ned til Økogal for at give sine svar på den kritik, som kommer fra ialt 20 af 47 skånejobbere, som han, ifølge kommunens oplysninger, har haft i sin varetægt. 13 har TV2 ØSTJYLLAND selv talt med, mens de øvrige fremgår af aktindsigter i Aarhus Kommune.

Brian Sørensen har tilsendt TV2 ØSTJYLLAND positive trivselsrapporter, som foreningen Changemakers, der står bag cafeen, har udarbejdet. Han har også medsendt støttende udtalelser fra medarbejdere –  såsom denne fra Hans Christian Andersen:

”Derfor undres jeg også uendeligt, når jeg hører, at tidligere medarbejdere mener noget andet, jeg kan simpelthen ikke genkende den kritik som foreningen og vores daglige leder Brian Sørensen bliver udsat for. Jeg håber, at min positive oplevelse af at arbejde i foreningen Changemakers kan bidrage til at nuancere billedet af virksomheden for jeg kan kun se positive ting ved arbejdet her.”

Café Kaffegal ligger på Nørregade i Aarhus C, og der er ofte fyldt godt op ved bordene, for Kaffegal arbejder tæt sammen med Sweetdeal og andre portaler, hvor man kan få tilbud og rabatter på cafeens mad.

Intet at udsætte på ledelsesstil

Brian Sørensen mener, at kritikken af hans ledelsesstil udelukkende kommer fra en gruppe af tidligere ansatte. Og afviser, at der er noget at udsætte på hans ledelsesstil. 

Flere mener ikke, at I tager hånd om de skånehensyn, som folk har?

- Vi er også meget overraskede over, at de ikke mener, at vi tager hensyn til deres skånehensyn. Hver eneste dag arbejder vi for at tage lave de bedste rammer.  Vi arbejder ud fra en særoverenskomst med 3F, som også er vejledende i alle personalespørgsmål. Derudover havde vi i 2016 besøg af Arbejdstilsynet - to gange - og de giver os en smiley og har ingen kritisable  forhold ift. vores arbejdsmiljø. Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med sagsbehandlere i blandt andet Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats, vi yder, siger Brian Sørensen.

Læs også Kaffegal: 13 tidligere ansatte anklager café for mobning

Hvorfor tror du så, at vi kan høre disse historier fra kommunens egne undersøgelser og fra Favrskov Kommune, der også har interviewet deres borgere og fra folk selv?

- Det er fordi, at det er nogle klager og kritikpunkter, der kommer fra en tidligere gruppe ansatte, der første gang kommer frem i lyset i 2014 hvor vi havde snakken og møderne med Aarhus Kommune. Det er nogle sager, der er afsluttet i 2014, og det er præcis den samme gruppe tidligere ansatte, der nu kommer med de samme kritikpunkter. Det er nogle sager, der er afsluttet, og igen vil jeg gerne henvise til, at vi havde besøg af Arbejdstilsynet tilbage i 2016 begge steder, og de finder ingen anledning til at kritisere vores arbejdsforhold. Vi får grøn smiley, siger Brian Sørensen.

Men vi har jo fået aktindsigt i klager helt frem til december 2017?

- Vi er altid åbne over for kritik. Vi har en stor gruppe ansatte, der er meget tilfredse med at arbejde hos os. Og det fremgår også af alt det materiale, vi har sendt til TV2 ØSTJYLLAND. Igen vil jeg gerne henvise til, at det er nogle kritikpunkter tilbage fra 2014, og ved Arbejdstilsynets besøg i 2016 får vi en grøn smiley for arbejdsmiljø, siger Brian Sørensen. 

Læs også Kaffegal: Aarhus Kommune har overhørt klager i årevis

Kommune stopper samarbejdet med kaffegal

Favrskov Kommune vælger at stoppe samarbejdet med jer i 2014 - de vil ikke længere sende borgere ned til jer. I samme perioder konkluderer jobcenteret i Århus efter samtaler med borgere, at din ledelsesstil tenderer til mobning, og flertallet fortæller om dårligt arbejdsmilø - hvorfor?

- Vi samarbejder stadig med Favrskov Kommune. Vi har stadig en ansat, der har været hos os i mange år, der er meget tilfreds. Den kritik, der bliver fremhævet her, kan vi ikke genkende. Vi arbejder efter god moral, etik og ordentlighed. Vi har særoverenskomst med 3F, der er vejledende i alle personalespørgsmål, siger Brian Sørensen.

Men Favrskov Kommune vælger at tilbyde deres borgere at stoppe - og det vælger 7 ud af 11 på grund af dårligt arbejdsmiljø?

- Jeg mener, at jeg har svaret, siger Brian Sørensen.

Læs også Brian Sørensen fra Kaffegal fik flot fælleskabspris

Hvad mener du, at alle disser klager handler om? 

- Det er gamle klagesager, der var fremme i 2014. Det er er den samme gruppe tidligere ansatte, der fremhæver de her klager -  det er en gruppe ansatte, som virker på os som om, at de udelukkende vil kompromittere vores virksomhed og vores ledelse, siger Brian Sørensen.

Men der er jo eksempler på folk, der har været hos jer helt til sommeren 2016, så hvordan kan det være den samme gruppe?

- Det har jeg svaret på, siger Brian Sørensen.

Vi har så dokumentation for det dårlige arejdsmiljø helt frem til december 2017, hvor en borger skriver til kommunen, at vedkommende får stres af at være af at være hos jer. Lyver alle de mennesker, der klager over jer?

- Jeg kan ikke udtale mig i konkrete personalesager, siger Brian Sørensen.

De fleste kritiserer din ledelsesstil - hvorfor tager I ikke den kritik til jer i foreningen?

- Fordi det er en kritik, ingen af os kan genkende. Ingen af os. Det er en kritik fra en gruppe tidligere ansatte, og det virker udelukkende som om, at den her gruppe ønsker at kompromittere vores ledelse og virksomhed, siger Brian Sørensen.

01:24

Iben Nørup forsker i udsatte gruppe på arbejdsmarkedet ved Aalborg Universitet. Hør hele interviewet med hende her.

Luk video

Men betyder det, at de tager fejl - de 13 som vi har talt med - og de mange andre, der har klaget eller deltaget i kommunernes undersøgelser?

-  Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med jobkonsulenter og sagsbehandlere i bla. Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats og de ydelser, vi yder,siger Brian Sørensen.

Jeres egen dokumentation viser, at det går ganske godt - betyder det, at alle klagerne, som er næsten en femtedel af alle de støttede medarbejdere, I har haft fra Aarhus kommune, ikke har ret?

- Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med jobkonsulenter og sagsbehandlere bla. i Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats, og de ydelser vi yder, siger Brian Sørensen.

Men jeg spurgte om alle de borgere, der ikke er enige, tager fejl?

- Jeg har ikke kendskab til de klagere. De er anonyme - det er sager der er afsluttet, siger Brian Sørensen.

Læs også Café Kaffegal overlever: Ingen skal fyres

Nu vælger en stor del at stå frem med navn - så er de ikke anonyme længere?

- Det har jeg ingen kommentar til, siger Brian Sørensen.

Har kommunen været gode nok til at følge op på de borgere, der er blevet sendt ned til jer?

- Det har jeg ingen kommentarer til, da jeg er blevet pålagt tavshedspligt af min bestyrelse, siger Brian Sørensen.

TV2 ØSTJYLLAND havde flere spørgsmål, som Brian Sørensen ikke ønskede at svare på, da han udelukkende ønskede at udtale sig om spørgsmål tilsendt på forhånd.

Øverst kan du se hele interviewet med den daglige leder af Café Kaffegal, Brian Sørensen.