Danske børn er it-mestre

Det viser forskning fra Aarhus Universitet

Foto: Colourbox

Det er ikke så tit, at danske teenageres bøjede nakker over lysende tablets og sammenknebne øjne i skæret fra pc'en får rosende ord med på vejen.

Ikke desto mindre er der overvejende ros til danske 8. klasseelever i en ny international undersøgelse blandt flere end 20 lande, hvor kun tjekkiske elever klarer sig bedre på computeren end danskerne.

Undersøgelsen er den første af sin art, og bag den danske del står Aarhus Universitet med lektor Jeppe Bundsgaard i spidsen.

- Danske elever har generelt lang erfaring med at bruge computere, og de oplever, at de bliver brugt meget i skolen i forhold til eleverne i de andre deltagende lande. Samtidig er de danske lærere blandt dem, der i størst omfang integrerer it i den daglige undervisning, siger han.

Undersøgelsen peger dog også på, at selvom de danske børn er skrappe til at surfe på computeren, så har de problemer med at vurdere pålideligheden af de informationer, de henter på nettet.

Og i den moderne skole er det et stort problem.

- I gamle dage var det læreren, der valgte tekster til eleverne. I moderne projektorienteret undervisning gør eleverne det ofte selv, og det stiller et andet krav til elevernes evne til at vurdere f. eks. interesser ved en tekst, siger Jeppe Bundsgaard.

Hos It-vejlederforeningen, der repræsenterer lærere og vejledere i mediefag, er formand John Klesner glad for, at danskerne i undersøgelsen er med helt fremme.

- Men vi mangler fortsat at udvikle det potentiale, it har i folkeskolen, så eleverne ikke bare får videregivet nogle betjeningsfærdigheder, men også lærer at skabe noget med computeren, siger han.

It-vejlederforeningen så gerne, at it-kundskaber kom på skoleskemaet allerede fra 0. klasse, så eleverne kan lære at lave hjemmesider, 3D-print eller computerspil.

- Alt kommer fremover til at foregå på digitale platforme, og derfor skal det indgå i undervisningen. Læreren kan jo heller ikke bare sige til en elev: Skriv et digt. Det skal man også lære at gøre, siger John Klesner.

110 danske skoler deltog i undersøgelsen.