Bruuns betalte for royalt besøg

Bruuns Galleri var den største bidragsyder, da Kronprinsparret besøgte Århus. Til gengæld fik Shoppingcenteret reklame og monopol på salg af mad og drikke.

Med et sponsorat på 400.000 kroner betalte indkøbscentret Bruuns Galleri i Århus næsten halvdelen af festen, da Frederik og Mary besøgte byen i sidste uge.

Til gengæld gav Århus Kommune centret eneret på at sælge mad og drikke samt en fordelagtig reklameplads på Ridehuset, som er en offentlig bygning. Men det store sponsorat vækker ikke ubetinget begejstring overalt

- Det er hele byens fest, og så skal den ikke domineres af et enkelt firma, bare fordi det har penge, siger byrådspolitikeren Jørgen Skov fra SF, til MetroXpress.

På København Universitet fortæller leder af afdelingen for forvaltningsret, dr.jur Carsten Henrichsen, at kommuner ikke må give enkelte virksomheder særbehandling. Ved sponsoraftaler skal det som udgangspunkt undersøges, om der er andre interesserede, og alle skal have mulighed for at komme med et tilbud.