Bedring: Men børn i Norddjurs bliver stadig mobbet i skolen

En ny rapport fra TrygFonden og Børns Vilkår viser, at der stadig er problemer med mobning i Norddjurs Kommune

Genrefoto. Foto: Colourbox

11,1 procent af eleverne på skolerne i Norddjurs Kommune oplever at blive mobbet. Det viser en ny rapport lavet af TrygFonden og Børns Vilkår.

Skal vi passe børnene, mens du er til valg-debat? Tilmeld dig TV2 ØSTJYLLANDs børnevenlige debatmøde om Norddjurs Kommune lørdag den 11. november her.

Det gør Norddjurs Kommune til en af de kommuner i landet, hvor flest elever oplever mobning. Der er taget udgangspunkt i Undervisningsministeriets årlige trivselsmåling i rapporten. På en af skolerne i Norddjurs Kommune er problemet så stort, at 22,2 procent af eleverne oplever at blive mobbet - det er ikke oplyst hvilken skole, der er tale om. 

Læs også Lærere vil bekæmpe mobning med sange

- Mobning har store konsekvenser for den enkelte. På BørneTelefonen hos Børns Vilkår ser vi en tæt sammenhæng mellem mobning, ensomhed, selvskade og selvmordstanker. På den lange bane kan mobning gå ud over barnets mulighed for at få uddannelse, job og nære sociale relationer i voksenlivet, siger Rasmus Kjeldahl, der er direktør i Børns Vilkår, i en pressemeddelelse.

På landsplan oplever 8,3 procent af eleverne i 4.-9. klasse at blive mobbet. 

Læs også Håndboldstjerner til kamp mod mobning med Aarhus-camp

Selv om Norddjurs Kommune er helt i toppen af den lidet flatterende liste, er der faktisk sket en forbedring. Tallene fra 2014/2015 viste, at 15,8 procent af eleverne dengang blev mobbet.

Det tal er altså faldet, men ikke nok til, at man er ude af den kedelige statistik. 

Læs også Mobbeekspert: Modsvar kan skræmme mobberne væk

Ifølge Børns Vilkår er det vigtigt, at kommunerne sætter fokus på området.

- Lav en handleplan for hele kommunen, hvor I klæder fagfolk på til at arbejde med trivsel, og til at stoppe mobning. Hver skole skal desuden have en antimobbestrategi og her er det afgørende, at man sætter ind over for hele klassens trivsel og ikke bare fokuserer på det enkelte barn,” siger Rasmus Kjeldahl.

Du kan finde hele rapporten her.