Afgifter skal få bilerne ud af Aarhus
Trafikforsker tror ikke på, at cykler og letbane kan nedbringe biltrafikken
Støj, luftforurening og trængsel. Det er nogle af de helt store udfordringer, som de mange biler i Aarhus fører med sig.
Nye målinger fra organisationen Det Økologiske Råd har i denne uge vist, at forureningen med sodpartikler er stor flere steder i Aarhus Midtby, hvor trafikken er tæt.
Hvad angår trængslen, så er Aarhus kendt for at være en af de byer i Danmark, hvor folk tilbringer længst tid på at holde i en bilkø.
Alt for mange sodpartikler: Råd kritiserer luftforurening i Aarhus
Løsningen på problemerne kunne være, at flere folk cyklede eller brugte kollektiv trafik, men det tror trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet ikke er en realistisk løsning.
- En by som Aarhus har så stor tiltrækningskraft på bilerne, at der altid vil være fyldt op af biler, forklarer han.
Stadig beskidt luft
Den eneste måde, at antallet af biler kan blive nedbragt på, er, at gøre det dyrere at være bilist i landets næststørste by. Kørselsafgifter eller "road pricing" er ifølge forskeren vejen at gå, ligesom man ser det i flere andre europæiske storbyer:
- Det er den eneste mulighed for at få folk til at blive væk, siger Harry Lahrmann.
Til gengæld er han optimistisk omkring luftforureningen, som han tror på, vil løse sig i takt med, at der eksempelvis kommer bedre partikelfiltre på bilerne.
Støjforurening, som ligesom luftforurening, kan være yderst sundhedsfarlig, synes han, der stadig mangler at blive kigget på.
En af de aarhusianerne, som dog stadig synes, at luften er lige tyk nok, er Alberte Roland Madsen. Hun arbejder i en butik ved Nørre Allé i Aarhus Midtby, hvor der hver dag passerer tusindvis af biler og busser.
- Når man har været herinde i butikken en hel dag, og man så kommer ud, så synes jeg faktisk, det er lidt slemt. Man kan godt mærke, at selve luften ikke er særlig god, fortæller hun.
Du kan se hele tv-indslaget om de mange biler i Aarhus i afspilleren øverst i artiklen.