Lidl tager alternative metoder i brug: Vil I have os til byen eller ej?
Dagligvarekoncernen har igennem længere tid haft planer om at etablere sig i Aarhus Kommunes største boligområde, Lystrup, men lovgivningen spænder ben for byggeplanerne.
Hva' sku' det være?
En croissant og en underskrift, tak.
Dagligvarekoncernen Lidl går nu offensivt til værks i sine bestræbelser på at slå dørene op til en butik i Aarhus-forstaden Lystrup.
Lidl har allerede opkøbt flere matrikler på Møgelgårdsvej, og de har fået en arkitekt til at slå stregerne til en visualisering af en 1200 kvadratmeter stor Lidl-butik med boliger ovenpå.
- Vi er klar på at bygge en butik i byen, hvis byen ellers vil have os ind, siger Diana Quist Kristiansen, der er head of real estate - ansvarlig for ejendomme - hos Lidl.
Søndag aften tog hun turen fra København til Aarhus for at være klar til fra tidlig morgen at uddele croissanter til folk, der kom forbi hjørnet, hvor Møgelgårdsvej og Sønderskovvej mødes.
Det er her, Lidl gerne vil se entreprenørmaskinerne gå i gang.
Lidl har bare en udfordring, der skal ryddes af vejen, før bulldozerne kan komme i gang med at skabe plads til de mange nye kvadratmeter.
Godt nok har Lidl som nævnt været ude og opkøbe de matrikler, de gerne vil bygge på, men kommunal lovgivning spænder ben for projektet.
Sagen er den, at en by som Lystrup ifølge planloven kun må have én bymidte med butikker og liberale erhverv, som det hedder. Det fremgår af en vejledning om detailhandelsplanlægning, som Erhvervsstyrelsen har lavet i 2017.
Derudover må der i en by på Lystrups størrelse også etableres mindre lokalcentre eller enkeltstående butikker til den helt lokale forsyning.
Bymidten må sammenlagt have 5000 kvadratmeters butiksareal, mens lokalcenterområdet maksimalt må have 3000 kvadratmeter.
I dag ligger bymidten i Lystrup godt en kilometer oppe ad Sønderskovvej på Lystrup Centervej, hvor der både er Superbrugsen, diesel- og benzinstandere, apotek, bank og fastfood-restaurant.
I lokalcentret ligger Netto med 1000 kvadratmeter, en nu lukket Aldi på 350 kvadratmeter, som Rema har købt, en genbrugsbutik og en Q8-tankstation, hvis butiksareal også tæller med i det samlede regnestykke.
Det er altså hurtig hovedregning at nå frem til, at der ikke også er plads til både Lidl og Rema 1000, når de hver især planlægger med 1200 kvadratmeter.
- Det betyder kort fortalt, at det ikke er muligt at realisere det projekt, vi gerne vil lave, for det passer ikke sammen med vores koncept at lave små butikker, siger Diana Quist Kristiansen.
- Reglerne forhindrer en Lidl i Lystrup, så længe bymidten ligger oppe ved Brugsen, og derfor håber vi at få Aarhus Kommune med på ideen om, at bymidten i stedet ligger på Møgelgårdsvej, der jo også er tættere på letbanen. Det er derfor, vi er ude og snakke med borgerne i dag og - måske - få dem til at skrive under på, at de vil have os.
I vil altså købe jer til en underskrift med en gratis croissant? Opbakning for bagværk?
- Nej, det handler om at sikre, at folk i byen ved, hvorfor vi ikke bare sætter gang i byggeriet med det samme. Der har efterhånden været snakket om Lidl til Lystrup i lang tid, og det er vigtigt for os, at folk er klar over, hvorfor der stadig ikke et sket noget. At det ikke er på vores skrivebord, at sagen strander, siger Diana Quist Kristiansen.
Så kan man jo passende spørge, hvorfor Lidl ikke bare går på kompromis med sit koncept og laver en mindre butik, hvis de virkelig gerne vil kunne skrive 8520 Lystrup på kortet over danske Lidl'er.
- Lige præcis dét spørgsmål bliver vi ofte mødt af, og svaret er simpelthen, at det vil vi ikke. Vi har skabt en succesfuld forretning, hvor der er brede gange og eksempelvis god plads til bakeoff-produkter. En rigtig Lidl er på 1200 kvadratmeter, fordi der skal være ordentligt plads til at vise, hvad vi er gode til, forklarer ejendomschefen.
Der er stadig plads til Brugsen
Projektchef Kristian Hellesøe fra Lidls hovedkontor i Aarhus var også ude og dele poser med bagværk ud mandag morgen og eftermiddag. Croissanter til morgenkaffen og donuts til eftermiddags- eller aftenkaffen.
Han supplerer sin kollega fra København:
- Vi har det sådan, at hvis ikke der er opbakning fra lokalsamfundet og i sidste ende kommunen i forhold til at flytte bymidten, jamen, så lægger vi projektet ned, siger han og tilføjer, at en flytning af bymidten ikke betyder, at Superbrugsen så er nødt til at lukke.
De eksisterende butikker vil kunne drives videre som i dag. Det er ifølge Kristian Hellesøe en udbredt misforståelse hos mange lokale, at byen ikke har plads til både Lidl og Superbrugsen plus alt det løse.
Både Kristian Hellesøe og Diana Quist Kristiansen understreger, at der efter deres opfattelse er et godt samarbejde og en fin og konstruktiv dialog med kommunen, som blot forholder sig til, hvordan planloven er strikket sammen.
- Der er ingen modstand fra deres side. Sådan skal det ikke lyde, siger Kristian Hellesøe og tilføjer, at det efter hans - altså, Lidls, opfattelse - vil være en gevinst for hele byen, hvis bymidten rykkes ned til dér, hvor Lidl gerne vil bygge.
Der er nemlig - modsat det tætbebyggede område ved Lystrup Centervej - plads til at rive eksisterende bygninger ned, ligesom der er et grønt areal bag Q8-tanken, der potentielt også kan inddrages.
Konkurrent er også lun på Lystrup
I øvrigt har Rema 1000 for længst offentliggjort, at de også har set sit lun på Lystrup, og mandag bekræfter virksomhedens kommunikationschef Jonas Schrøder, at det skam fortsat er deres hensigt.
Han ønsker ikke at fortælle mere detaljeret om sin arbejdsgivers planer, men det står klart, at de er centreret omkring den tidligere Aldi-bygning, der ligger på Sønderskovvej 4. Meget tæt på Lidls to nyerhvervede matrikler.
Her er kun Q8-området imellem dem.
TV2 Østjylland har dog set en ansøgning, som Rema 1000's selskab, Rema Etablering A/S, har indsendt til Aarhus Kommune i samarbejde med en Silkeborg-baseret tegnestue.
Af den fremgår det, at Rema drømmer om at opføre en butik på 1200 kvadratmeter og dertil 600 kvadratmeter boliger ovenpå. Altså - præcist det samme som Lidl.
Det vil kræve ikke bare en overtagelse af hele Aldi-grunden men også nabomatriklen. Det omfatter også ændringer af vejstrukturen og nedrivning af al eksisterende bebyggelse inden for området, da der i dag ligger huse ved siden af den gamle blå Aldi-bygning.
Den letsnoede, lyseblå bygning på Sønderskovvej 4 er formelt ejet af selskabet A-Ejd2 ApS, der har samme adresse som Rema 1000's hovedkontor i Horsens.
Hos Aarhus Kommune fortæller Henrik Pedersen, der er arkitekt og kommuneplanlægger i teknik og miljø-afdelingen, at hvis Rema ville åbne en butik i den tidligere Aldi i morgen, er der grønt lys fra kommunens side.
- Det kan de gøre helt uden bøvl, så længe de én til én overtager det eksisterende lokale på 350 kvadratmeter, siger han.
En godkendelse af Remas projekt kræver imidlertid en ændring af både kommuneplanen og lokalplanen, og den slags gør man ikke lige hen over en weekend, men det er skam muligt, hvis kommunen ønsker det.
Tilbage står derfor spørgsmålet om, hvornår indbyggerne så kan forvente at kunne handle i en ny butik i den ende af byen, hvad enten det så er en Lidl, en Rema 1000 eller dem begge to i skøn forening.
- Det tager som regel to år at lave lokalplanlægning, så vi er som minimum fremme ved 2026, før der er noget afklaring i alt det her, siger Henrik Pedersen og tilføjer, at diskussionen omkring Lystrups bymidte har stået på i omkring ti år.
Fællesrådet er ikke afvisende, men...
Flemming Larsen er formand for Fællesrådet for Lystrup-Elsted-Elev-Nye.
Han siger, at han - og dermed fællesrådet, som han repræsenterer - ikke har nogen præferencer, hvor de hellere vil have den ene dagligvareforretning frem for den anden. Det er stort set uden betydning.
Han ser dog meget gerne, at der sker noget nyt i det efterhånden nedslidte erhvervsområde, som på mange måder har en attraktiv placering.
- Det vigtige er efter min mening, at der bliver tænkt skridtet videre for Møgelgårdsvej og omegn. Det er ikke nok bare at opføre to ekstra butikker, og så er alting fint. Nej, der skal ses på det i det helt store perspektiv, hvor der også tænkes attraktive eje- og lejeboliger ind. Vi ser det som et oplagt byomdannelsesområde, siger Flemming Larsen til TV2 Østjylland med henvisning til byens udvikling lige nu, hvor der bliver flere ældre og færre børnefamilier.
Den samlede aldersprofil er under forandring i de her år.
- Vi har derfor brug for at kunne tiltrække unge og børnefamilier, hvis det hele skal gå op i en højere enhed, siger Flemming Larsen.
Hvad tænker du om hele diskussionen om at bytte rundt, så Lystrup får en ny bymidte?
- Det har været drøftet i årevis og særligt efter letbanestationen kom. Jeg er klar over, at kommunen gerne ser, at udviklingen sker i nærheden af blandt andet letbanestationerne, og det ser jeg ikke noget problem i. Det er som sagt bare vigtigt, at man har en større plan for, hvad der skal ske, end at man tillader byggeriet af nye dagligvarebutikker, lyder det fra Flemming Larsen.