Billigere transport til unge
En helt ny ordning skal gøre det lettere og billigere for unge i byerne og på landet at komme med den offentlige trafik
Det er et toårigt forsøgmed et 'Hypercard', der skal komme de 16-19-årige til gode. Forslaget går på, at det nye 'Hypercard' skal koste cirka 300 kroner om måneden.
Når kortet er betalt, giver det fri adgang til til al kollektiv trafik i den region, man bor i. Yderligere giver kortet også fri adgang til al lokal bustrafik i hele Danmark døgnet rundt. Oveni følger også en rabat på togrejser svarende til den rabat, man får på et DSB Wildcard.
- Jeg er meget begejstret for dette forslag, der giver enorme forbedringer til de unge over hele landet. Ikke mindst unge i landdistrikterne vil få stor gavn af den foreslåede ordning, der også indebærer et Danmark i bedre balance i kraft af bedre vilkår for unge på landet, skriver Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, i en pressemeddelelse.
Dansk Folkeparti slutter sig også til Venstres begejstring for det nye kort.
- HyperCardet er samtidig en støtte til unge mennesker, der bor uden for de større byer, hvilket er positivt for udkantsdanmark, siger en tilfreds trafikordfører for Dansk Folkeparti Kim Christiansen.
Det allerede eksisterende Uddannelseskort koster 550 kroner er kun for unge under uddannelse og har lagt færre rabatter end det foreslået 'Hypercard'.
- Jeg håber, at de øvrige partier i trafikforligskredsen vil bakke op om denne geniale ordning, så den kan træde i kraft senest den 1. august, fortæller Kristian Pihl Lorentzen.
Det nye 'Hypercard' vil koste i omegnen af 200 millioner kroner om året. Tanken er, at det skal finansieres af den store buspulje, der blev afsat med trafikaftalen fra januar 2009.